Hagahogget/Bergsåsen - høyest i Asker kommune (30.12.2013)  3

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Olledalen skytebane (230m)
Endpoint Olledalen skytebane (230m)
Ascents Bergsåsen (458m) 30.12.2013 14:50
Visits of other PBEs Hagahogget fra sør parkering (229m) 30.12.2013 13:50
Hagahogget blåmerket sti fra sør (218m) 30.12.2013 14:27
Bergsåsen radarstasjon (459m) 30.12.2013 15:00

Vi fikk besøk av Morten Helgesen og familien, og siden det var meldt oppholdsvær fram til ca kl 14:00, måtte vi prøve å få til en skogstur sammen. Jeg tenkte at Askers høyeste topp kunne være en grei tur med unger og såpass kort tid før det ble mørkt. Ingen av oss hadde vært der før heller.

30.12.2013 - Noen tar stien, andre synes nedblåste trær er mer spennende. På vei opp mot Hagahogget.
30.12.2013 - Vi følger den blåmerkede stien opp mot Hagahogget.

Litt senere enn planlagt ankom vi Olledalen skytebane litt før kl 14:00. Planen min var å følge den blåmerkede stien til furua på toppen på 458 moh. Stien fant vi fort, og fulgte den oppover. Etter den bratte kneika ble det også mer is i stien. Jeg hadde hørt av andre at stier og veier var veldig isete og glatte i høydene rundt Lier, så isete sti var forventet. Nå begynte det også å regne litt. Underkjølt regn attpåtil. Da ble også steiner i stien glatte, men det meste ble unngått ved å gå i lyngen ved siden av stien. Etter nesten 1 time var vi på toppen ved furua jeg hadde lest om og sett bilder av. Ingen utsikt, bare grått og lett regn. Ikke drømmeværet akkurat, og i tillegg begynte det nå å skumre, så det kunne ikke bli lang pause på toppen.

30.12.2013 - Ved furua på toppen av Hagahogget, høyest i Asker kommune. Utsikten skulle liksom ha vært i bakgrunnen der...

Mens ungene og mammaene ble igjen ved furua med kakao og sjokolade/kjeks, småjogget Morten og jeg bort til det forlatte militæranlegget som visstnok skulle ha en høyde som var noen cm høyere. På kartet står det 458.80 moh der, mens ved furua og det som regnes som toppen står 458.16. Vel, det stemmer nok at det som regnes som toppen, furua på 458.16, er den ordentlige toppen. Høyden ved militæranlegget er kunstig og bygd opp av mennesker. Nå begynte det for alvor å bli mørkere, så Morten og jeg kom oss raskt tilbake til de andre ved furua. Halvveis tilbake møtte vi Julie og Linn Therese, som ville følge etter oss. Hyggelig at ungjentene er ivrige på å følge i sine fedres fotspor. ;)

30.12.2013 - Morten i det forlatte militæranlegget, på det som er markert som høyeste punkt på Hagahogget / Bergsåsen. Imidlertid er dette punktet ikke helt naturlig, så høyden 300 meter mot SØ ved furua regnes som høyeste punkt.

Turen ned igjen ble glatt, våt og mørk. Frida var nok veldig glad hun kunne holde en voksen sin hånd, for det var ikke lett til tider med glatte sko. Turen ned ble noe forkortet for de to eldste barna da Morten begynte å fortelle noen skumle historier i mørket. Tross underkjølt regn og isete sti, tåke og begredelig vær, ble turen langt, langt triveligere takket være meget hyggelig turfølge! Synd vi ikke fikk sett utsikten jeg vet det er fra toppen på Hagahogget, men det går jo an å dra tilbake, og så finnes det bilder med utsikten. ;)

Missing title

Written by 500fjell 31.12.2013 19:50

Kult at dere tar nyttårsturen til Hagahogget. Dette er jo en kjent og kjær topp for meg i alle fall. Synd dere gikk glipp av utsikten, det er jo faktisk sjelden det er tåke på disse åsene så litt uflaks der. Godt nyttår til dere begge! :)

Sv:

Written by Nils 01.01.2014 01:22

Godt nytt år til deg også Sondre! :)

Tenkte faktisk litt på deg når jeg pekte ut Hagahogget som tur med familien Helgesen. ;) Visste at dette er en topp du nesten kjenner bedre enn din egen bukselomme. Var også fra noen av dine bilder jeg hadde sett at utsikten er så flott fra toppen, og gledet meg til den. Det får bli til neste gang... :)

Knalltur detta

Written by mortenh 31.12.2013 09:25

Knalltur detta. Bra forarbeid og research Nils. Jeg ville strukket meg helt til en tre'er. Ganske så krevende, egentlig en fin erfaring å oppleve at selv om vær, sikt og forhold er småbedritent, kan man ha det bra på tur.

Takk for turen!!!

Sv: Knalltur detta

Written by Nils 31.12.2013 12:01

Nå i ettertid har jeg faktisk angret litt på at jeg landet på 2 pluss i går da jeg kastet terningen. Selv om vær og utsikt betyr veldig mye for meg, veier jaggu trivelig turfølge veldig mye opp for inntrykket fra turen. Man glemmer at det regner og er vått så lenge turfølget sørger for at man har det bra underveis. Tror jeg må revurdere terningkastingen min og heller lande på en svak tre'er i hvert fall. Hadde vi hatt bra vær, ville det kanskje ha vært en 4'er! ;)

Selv mange takk for turen! Flott at vi får tid til en tur når dere stikker innom! Det får oss ut også... ;)