Spisskletten - storm på Store Sølnklettens nabo (02.06.1996)  4

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Follandsvangen (900m)
Endpoint Follandsvangen (900m)
Ascents Spisskletten (1,690m) 02.06.1996
02.06.1996 - Parkering litt før Follandsvangen. Store Sølnkletten (1827) og Spisskletten (1690) ses bak midt i bildet.

Gisle og jeg kjørte inn mot Follandsvangen og parkerte ved en bom noen hundre meter før Follandsvangen. Det var meldt en del sol denne dagen, men også vind! Det sistnevnte skulle vi til de grader få merke senere…

02.06.1996 - "Brua" over elva Sølna ved Follandsvangen. Tømmerstokkene var småsleipe, og elva under virket stri og dyp, så vi akte oss over i stedet for å gå.

Målet var Store Sølnkletten (1827) via Spisskletten (1690). Det var tydelig vindfullt i høyden, og det blåste friskt ved Follandsvangen også på formiddagen. Selv om det lå igjen noe snø i høyden, var sommeren på gang. Ved Follandsvangen måtte vi krysse elva Sølna. Vi regnet med at det var bru der siden det var tegnet inn en tydelig sti mot Store Sølnkletten over elva. Vel, bru og bru "fru Blom". Den var borte, men heldigvis var det lagt 2 store tømmerstokker der som vi akte oss over. De var litt glatte, så vi turte ikke å gå over. Fristet lite med et bad i elva på formiddagen. ;) Videre sørover mot Spisskletten (1690) var det lett å gå. Mye vann i terrenget pga snøsmelting, og en god motvind som i kastene ga litt motstand.

Vi fulgte delvis stien på nordryggen oppover mot Spisskletten (1690). Det lå igjen noe snø høyere oppe, men denne var stort sett fast å gå på. Her gikk vi tydeligvis i le for vestavinden, for nå var det stillere. Men det var bare stille før stormen, bokstavelig talt. For idet vi nærmer oss toppen av Spisskletten (1690) hører vi en kraftig dur og vedvarende brøl fra andre siden av fjellet! "Hva er dette for noe?", spør jeg Gisle. "Er det et fly, eller?" Brølet blir høyere og høyere da vi nærmer oss toppvarden, og da vi bikker over mot vestsiden, blir vi kastet tilbake av vinden. Det var nesten umulig å stå rett opp og ned. Vi måtte plante beina i bakken og gjøre oss litt mindre. Jeg tok en knyttnevestor stein og kastet den på tvers av vinden. Aldri har jeg klart å kaste stein med så fin bue sidelengs… :)

Jeg så at videre ferd mot Store Sølnkletten (1827) ville være veldig utsatt for denne vinden. Riktignok kunne vi sikkert ha gått litt ned på nordsiden og i le for den verste vinden, men vi visste ikke hvordan den ville slå inn, og på toppen ville det uansett blåse friskt der også. Å gå i så kraftig vind blir fort langt mer strevsomt enn ønskelig, så vi tok heller fatt på returen samme vei som vi kom. Store Sølnkletten flytter seg ikke, selv ikke i sånn vind! Da kunne vi heller gå på den fra en annen kant senere. Litt synd å snu egentlig, for på returen lettet skydekket ytterligere og vinden dabbet noe av, så det ble ganske sommerlig og behagelig.

02.06.1996 - Vi forlater Follandsvangen utpå kvelden. De tre toppene bak er fra venstre: Veslsølnkletten (1454), Store Sølnkletten (1827) og Spisskletten (1690).