Spranghaugen & Rondvassbu (07.04.1996)  3

Characteristic Cross-country skiing
Ascents Spranghaugen (1,084m) 07.04.1996
Visits of other PBEs Rondvassbu (1,173m) 07.04.1996

Gisle og jeg var på reise fra fjellheim til fjellheim denne påsken. Etter å ha prøvd skitur i steinrøysa i øst-Jotunheimen fra Valdresflye, kjørte vi videre til Rondane, som normalt har langt mindre snø enn Jotunheimen. Vi måtte prøve Rondane allikevel, og dro opp til Mysusæter. Planen var ikke veldig ambisiøs - inn til Rondvassbu og overnatte der, og så tilbake til Mysusæter dagen etter.

07.04.1996 - På tur gjennom Sjodalen stoppet vi ved Sjodalshaugan/Heimsanden for å ta en titt mot Nautgardstinden (2258), som er til venstre. Helt til høyre i bildet ses Stornubben (2174). Skrint skiføre mot disse toppene...

Det var nå 1. påskedag, og påskeværet fortsatte i meget god stil. På veien opp til Rondvassbu svingte vi innom den svært så beskjedne Spranghaugen (1084), bare for å ha vært på et høydepunkt. Skiføret innover til Rondvassbu var bra, men på de høyeste toppene i Rondane var det svært så snøfattig. Der kunne man mye heller snøre på fjellskoa hvis man ville opp på 2000-meterne.

07.04.1996 - Flotte skispor fra Mysusæter mot Rondvassbu. Her er vi i hyttefeltet nordvest for Ranglarhøe (1130 moh) og nærmer oss Indretjønne. Rondane i bakgrunnen.
07.04.1996 - Vi nærmer oss Rondvassbu, som ses nokså midt i bildet, like til venstre for meg. Lite snø på de høyeste toppene i Rondane.