Rundkoll og Eisåsen (07.12.2013)

Written by Roger (Roger Gundersen) GSM

Ascents Eisåsen (181m) 07.12.2013
Rundkoll (426m) 07.12.2013

Henseid, Drangedal

Rundkoll
Kjørte inn ved avkjøring Henseidgrenda og fulgte veien opp til Nordre Henseid. Parkerte ved start på privat vei (bom) og tok bena fatt videre oppover skogsbilveien. Bommen sto åpen og det var et øyeblikk fristende å kjøre videre, men lot det være. Bommen var stengt når jeg kom tilbake, så greit nok. Oppe ved Øygardstjørnane fulgte jeg videre opp en ”kjerrevei” opp i retning Rundkoll. De siste 600-700 meterne på sti. Brukte 1 time og 5 min opp fra bommen. Fine forhold med barmark og frost i bakken. Våget meg opp i branntårnet som står her og fikk tatt noen bilder fra oven.

Fra toppen av Eidsåsen

Eisåsen/Eidsåsen
Tok denne toppen fra øst fra det høyeste punktet på veien inn til Eide. Ingen bomvei dette så det ble en enkel bestigning. Parkerte på en platting oppe fra veien. Forholdsvis bratt fra denne kanten, men var oppe på under 10 minutter. 75 høydemeter på 130 meters luftlinje fra bilen til toppunktet. Flott utsikt fra toppen. Et tau på toppen indikerer at det går en sti opp, antagelig fra vest, eller muligens opp fra sør.