Fullmånehelg ved Ringerikes Høgfjell. (16.11.2013)

Written by NilsOS (Nils O. Solheim) GSM

Ascents Hestebrenna (772m) 16.11.2013
Tjuvenborg (688m) 16.11.2013
Visits of other PBEs Buvasskoia (380m) 16.11.2013
Tjuenborgkoia (739m) 16.11.2013

"Hilde" herjet med orkan på vestlandet og klarvær med fønvind på østlandet. Flott tur fra Saksentjern med de siste solstråler lysende på Tjuvenborgen. Det ble mørkt lenge før jeg kom til Tjuvenborgkoia så jeg var kanskje heldig som ikke så hvor bratt det var over Tjuvenborg i følge andre meldinger. Hodelyk måtte til siste halvdel av turen før jeg ankom koia. Her var det ikke en sjel og en flott peis. Siden kvelden var ung ble det fyrt opp i peisen og ikke lenge etter gikk røykvarsleren. Med vinden var det konstant nedslag i pipa med jevne mellomrom og mye sur røyk å puste i. Full gjennomlufting måtte til med jevne mellomrom. Ved 9 tiden kom det sannelig to personer til så det ble en hyggelig passiar på kvelden med en flott fullmåne seilende over himmelen. Hestbrenna rakk jeg til soloppgang kl 8:30 flott syn over fjellene i helt klart vær. Retur mot saksentjern via noen vann det faktisk var holdbar (ca 5 cm) skøyteis på. Synd skøytene og skøytestavene lå hjemme. På vei hjem var jeg innom Buvasskoia også. Har lenge tenkt meg hit på skøytetur på vannet, men dette vannet var enda helt åpent.