Kvænan - Torsken, 122/404 (26.10.2013)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Kvænan vest (963m) 26.10.2013
Visits of other PBEs Ånderdalen nasjonalpark (300m) 26.10.2013
Kvænan sett fra Tredjefjellet

Vi tok av fra r 86 mot Flakkstadvåg og kjørte gjennom Kaperdalen og tunnelen der, og videre gjennom Finnes og gjennom Sifjordskaret tunnelen. Vi parkerte på parkeringsplassen på andre siden av tunnelen. Vurderte først å gå opp Innerskaret for så å skrå opp mot ryggen derfra, men hadde ikke gått mange metrene i dypsnøen uten ski eller truger før vi fant ut at vi heller skulle prøve ruta til 500fjell som går direkte opp mot ryggen fra veien. 500fjell har lagt ut GPS track i sin rapport som viser løypa. Det var bratt og tungt opp lia, og til tider litt glatt, men vi kom oss velberget opp til ryggen og fulgte den videre bortover mot hovedtoppen. Det var utfordrene med klyvinga nå når det var mye snø og vanskelig å finne tak, men vi kom oss til slutt helt til topps med hjertet i halsen. Veldig fin utsikt, og fin utsikt videre bortover pinnaklene som vi var veldig glade for at vi ikke trengte å passere. Gikk samme vei tilbake. Pga gjennomslagsføre så brukte vi mye ekstra tid og krefter, men kom oss ned til bilen i det det begynte å mørkne. Brukte tre timer til toppen og to timer ned igjen. Kjørte til Hamn for å overnatte der og fikk servert verdens beste treretters middag, anbefales:)Toppjægeren Rune var også med