Djuptjernskampen og Skjelbreia (18.10.2013)

Written by repelo (Per Ole Nygaard) GSM

Start point Grytsetra (830m)
Endpoint Grytsetra (830m)
Ascents Djuptjernkampen (1,325m) 18.10.2013
Grytseterhøgda (963m) 18.10.2013
Skjellbreidskampen (1,123m) 18.10.2013
Sørvestre Skjellbreidskampen (1,085m) 18.10.2013
Visits of other PBEs Skjelbreibua (1,005m) 18.10.2013

Da Hans Thorvald etter fjøsstellet fredag morgen foreslo fjelltur istedet for arbeid, var jeg ikke vond å be, og planene for dagen ble følgelig omgjort prompte. Utrolig vakkert vær og vindstille på Nygaard gjorde saken enda enklere. Hans Thorvald manglet blant andre Skjelbreidskampen på Gausdalslista, vi bestemte oss derfor for å dra inn til Grytsetra og gå derfra. Like ned for Værskei møtte vi snøen, og det var greit å ha vinterdekk innover fjellet.
På Grytsetra startet vi å gå med joggesko, men snudde fort og gikk tilbake til bilen og skiftet til fjellsko.
Jeg hadde på forhånd sett ut et høydepunkt opp for Grytsetra med primærfaktor på ca.30 meter, og siden jeg hadde lovt NJK 500 flere topper på Gausdalslista +10, passet det fint å rusle bortom dette ubetydelige toppunktet, etter at vi hadde gått opp den bratte bakken fra Grytsetra. En avstikker på tilsammen en kilometer. Grytseterhøgda som jeg velger å kalle dette toppunktet hadde fin utsikt mot Røssjøkollene.
Tilbake på Skjellbreidsråket fulgte vi dette på bru over Myrbekken og fram til Skjelbreidsbua. Her var vi inne og skrev navnene våre i hytteboka, samt snoket i gamle hyttebøker.
Fra Skjelbreidsbua gikk vi råket mot Reinsjøbua og fulgte dette til toppen av Skjellbreidskampen, hvorfra vi gikk i terrenget over til sørvestre Skjellbreidskampen, og derfra videre til Djuptjernskampen. Innimellom ganske tungt å gå i halvfrossen myr, men lettgått mot toppen av Djuptjernskampen. Siste stykket mot toppen fulgte vi kommunegrensa som var merket med rødmalte påler. Litt surt og kaldt på toppen, men fantastisk utsikt.
Ned igjen fra toppen tok vi råket mot Tronhus, og her traff vi to eldre damer som hadde gått fra estfjellveien ved Sebu-røssjøen, forøvrig de eneste vi møtte på hele turen.
Da vi kom innpå råket mot Hundsdalshøgda tok vi dette nordover, og kom snart innpå det gode råket mellom Tronhus og Skjellbreisbua/Liomseter. Fulgte dette råket tilbake til Skjelbreisbua, og derfra samme vei tilbake til Grytsetra.
Klokka mi gikk tom for batteri mellom Djutjernskampen og Skjelbreisbua, men vi gikk ca.22 km, og brukte noe i underkant av 6 timer.