Midtfjell - Ulvik (13.10.2013)  5

Written by otto (Otto Lund) GSM

Start point Hallanger (210m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Midtfjell (1,255m) 13.10.2013

Norges største pf-topper
13.10.2013
HARDANGERBRUA SETT FRA OVEN
En knapp måned etter at Hardangerbrua åpnet 17. august 2013 krysset vi Eidfjorden med det kvasse Midtfjellet midt imot. Dette er til nå Norges lengste hengebru og faktisk blant de lengste i verden. Ovenfor brua ligger Hallanger gård, som er et ypperlig utgangspunkt for å nå den markerte toppen Midtfjell. Med tillatelse fra bonden fikk vi parkere nedenfor gården. Vi fulgte traktorveien opp til sti-start på cirka 300 moh. Der er det skiltet til Dalsete. Ruta gikk bratt opp gjennom den lune løvskogen under det stupbratte Midtfjellet. Et par steder var stien litt utydelig og burde vært bedre merket. Etter en stund passerte vi to gressletter og en liten varde ved Skarvet (ca 500 moh.) før vi på nytt måtte gjennom skogen. Stien krysset en godt synlig og markert steinur før den slynget seg opp til snaufjellet drøye 900 moh. Her fortsatte hovedstien mot Dalsete i vest, mens vi fulgte dyretråkket opp sørvestryggen. Tråkket forsvant gradvis, men det var forholdsvis greit å gå opp den bratte, gresskledde ryggen til fortoppen Disk (1180 moh.). Videre opp gikk turen i slakt og lettgått terreng forbi det loddrette stupet på Midtfjellet. Fra varden hadde vi en imponerende utsikt mot Hardangerbrua og den langstrakte Hardangerfjorden. Vi returnerte i varm kveldssol og tok oss tid til å slå av en prat med bonden på Hallanger. Han kunne fortelle at det også går en rute fra Sjusete i Ulvik, men da går man glipp av den flotte fjordutsikten.
(Fra boka Norges beste kremtopper).

Hardangerbrua

STED: Ulvik Herad i Hordaland
HØYDE: 1255 moh.
PRIMÆRFAKTOR: 912 m
UTGANGSPUNKT: Hallanger 200 moh.