Storrinden (25.12.2010)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Ascents Storrinden (153m) 25.12.2010

Så på peakbook kartet forleden dag at noen har begynt å legge inn fjelltopper i Bergen med PF > 100 m, og til og med laget samleliste hvor det foreløpig ikke er registrert andre en meg (som ikke har lagt inn de "nye" toppene)! Uansett - dette ga inspirasjon til å oppsøke disse toppene som er meget varierende i høyde fra 127 m (Storafjellet!) til 987 moh (Gullfjell-toppen), et prosjekt som passer godt på denne tiden av året.
Vi bor kort vei fra Storrinden, men vi har faktisk aldri vært der. Vi (Astrid og Knut) gikk opp korteste vei fra Kokstad via Pittedalen. Der er vei helt opp til toppen, hvor der er et militæranlegg fra siste verdenskrig. Deler av anlegget har siden vært brukt av norske militære og muligens også i forbindelse med overvåkning av flytrafikk da der er flott utsikt over flyplassen i Bergen (Flesland) og innflyvningen fra nord. Dessuten er området mye brukt av turgåere, i dag både til fots og på ski. Flott utsikt på toppen av det gamle militæranlegget, bl.a, mot Sund (Liatårnet) Sotra (Førdesveten).

Storrinden 25. desember 2010
Utsikt fra området litt SV for Storrinden mot Sund og Førdesveten til venstre i bildet