Dalsfjorden, Volda (27.09.2013)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Inselset (55m)
Endpoint Inselset (55m)
Ascents Storefjelltinden (966m) 27.09.2013
Tenna (990m) 27.09.2013

Flott tur i nydelig vær. Parkerte i svingen rett før første husene på Inselset. Her står et skilt merket Keipedalen. Flott støylsrås opp til Keipedalsvatnet på ca 520. Rett før vatnet skrådde jeg av mot den bratte sørryggen mot Tenna. Her var et tråkk i starten, men forsvinner raskt. Holdt meg på den bratte ryggen, og fant en grei oppgang til toppen. Nydelig utsikt mot Høgenipa og Vardehornet når man kommer opp på platået mot høgste punkt.

Returen valgte jeg å ta ved å dreie et stykke mot sørvestryggen og deretter gå rett i retning Storefjelltinden. Vest for Keipedalsvatnet er det bare å sikte seg inn på nordryggen opp mot Storefjelltinden. Her var tidvis noen dyretråkk å følge i nederste del, mer lettgått siste del av ryggen mot toppen. Flott utsikt også herfra og valgte derfor å ta meg en god matpause med mye fotografering av vakre omgivelser.

Lettgått og flott terreng i retning Keipedalsvatnet igjen og derfra fulgte jeg den samme stien tilbake til bilen.