Kveldstur (12.09.2013)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Marabotthornet (1,378m) 12.09.2013
Seksishornet (1,276m) 12.09.2013
Seksishornet i fint lys - sett fra Marabotthornet.

Parkerte ved Ole, og hadde egentlig en vag plan om å gå inn til Yksendalsbu, men da jeg så at det ble ganske seint innen jeg kom av sted, forkastet jeg den. Fulgte sti inn til Seksin i stemningsfullt høstkveld-vær, og satte deretter kurs for Seksishornet. Forholdsvis bratt opp SV-flanken, og så lett bortetter egga. En artig knaus på toppen her, som ga fint utsyn ned til Bygdin. Hadde brukt om lag en time hit, og ville ha med meg Marabotthornet før mørket kom, så det ble et kort opphold ved varden.

Bratt ned til Bygdisheim fra toppen av Seksishornet.
Stort sett lettgått terreng i området her, så også ned til Vegabekken, før jeg begynte på motbakker opp til Marabotthornet. Underveis brøt sola igjennom skylaget, og ga meg et fint blinkskudd med bl.a Torfinnstindene som bakteppe.
Kveldssola bryter igjennom skylaget.

Siste delen opp den fine nordøst-egga. Etter en ny time sto jeg på toppen. Fant snart en t-sti ned mot sør, men den samsvarte ikke med inntegnet sti på kartet. En lett vardet sti tok så av fra denne nede på 1160 moh, som ledet meg ned til stien jeg hadde fulgt inn mot Seksin. Så kjent terreng tilbake til bilen.

Månen har landa på Mugnetind!

2:40 på tur totalt. Kjørte nå til Beitostølen og handlet før butikken stengte, siden jeg ville på tur(er) neste dag også. Opplevde da noe merkelig på vei mot Båtskaret: Månen reflekterte et kraftig skinn i vannet nede i dalen, mens den var helt dekket av skyer fra min synsvinkel - artig! Rakk ikke å få fram kameraet...