Havran (07.09.2013)  5

Written by mortenh (Morten Helgesen) GSM+

Ascents Havran (2,152m) 07.09.2013

Fant en hemmelig sti

Etter den "mislykkede" turen til Havran to dager tidligere, ville jeg forsøke på nytt. Uten noen beskrivelser eller andre hint, ble det bare å titte på kartet og gjøre et forsøk sammenholdt med observasjonene jeg gjorde på forrige tur. Nord-nordøstryggen så grei ut, så var det bare å komme seg dit gjennom skog- og krattbeltet uten noen form for sti.

Havran sett fra Zdiarska vidla.

Jeg parkerte oppe i Zdiarske Sedlo på 1081 moh, noe som ville gi den minste høydeforskjellen. Fulgte deretter en skogsbilvei innover og så god sti videre opp gjennom skogen. Dette gikk allerede bedre enn forventet!
Kom til slutt opp på Stara sedlo på 1441 moh. Her dro imidlertid stien en helt annen vei enn det jeg skulle. Hva nå? Tja, ikke stort annet å gjøre enn å gi seg i kast med skogen. Og for en skog, skikkelig tettvokst krattskog med masse brennesler, busker, småløvtrær og annet rask. Jeg begynte allerede å se mørkt på det hele da jeg med ett stod foran en hårnålssving på noe som måtte være en slags sti.

Uveisomt terreng.
På vei opp ryggen mot Zdiarska vidla.

Stien ble fulgt oppover, gjørmet, fæl, liten, utydelig, ja nesten håpløs å følge, men den dro seg hele tiden greit opp gjennom skog, senere buskvegetasjon. Til slutt mistet jeg stien for godt, men da var jeg allerede gjennom det verste og et kort stykke senere var alt av høyvokste vekster et tilbakelagt stadium. Utsikten gledet og høydemeterne gikk lett unna. Tok det som en meget rolig tur og kom snart opp på toppkammen etter litt lett klyving og mest rusling.

Fargerik lav på toppen med Zdiarska Vidla i bakgrunnen.
Fra toppen mot Zdiarska Vidla.

Det mest morsomme var kontrastene. Ved Lysana Polana hadde jeg blitt stående 40 minutter fast i kø av folk som skulle til Morskie Oko. Et turistkaos av de sjeldne, og langt fra alle fikk parkeringsplass. På denne turen var jeg alene, ja helt alene fra start til mål, og til og med i et supert landskap. Så får det heller være at strengt teknisk hadde jeg vel ikke lov til å rusle der ihht. Slovakiske nasjonalparkregler, men tror ingen tok skade av min tur.

Jeg ble en god stund på toppen, nøt utsikten til Ždiarska vidla og høye tatrafjell som Lomnický štít og Gerlachovský štít før det var på tide å returnere. Polenturens beste tur så lengt, ingen tvil om det.

Fra toppen mot Zdiarska Vidla og bl.a. Lomnica og Gerlach Stit i bakgrunnen.

Flere bilder

GPS med den "hemmelige" stien

Start date 07.09.2013 11:59
End date 07.09.2013 17:43

Grønt og alpint

Written by Nils 19.09.2013 07:10

Deilig grønne og fargerike fjell, og allikevel gir det meg en alpin følelse når jeg ser bildene. Får veldig lyst til å gå der selv! Stilig rygg i forgrunnen på bildene av Zdiarska Vidla.

Flott

Written by Atomsilda 15.09.2013 19:42

Flotte bilder....flotte fjell...misunnelig..

Du snakker,

Written by Olepetter 15.09.2013 17:54

for et sært turmål! :) Sikkert en opplevelse, ja.

Sv: Du snakker,

Written by mortenh 15.09.2013 19:09

Sært og sært. Havran er etter min mening et av de mest stilrene fjellene i Tatra og et av de med litt høyere pf, og så er det jo slik når man først har blitt "forelsket" :) .....