Melshornet og pratsomme sunnmøringer (11.09.2013)

Written by lyngve (Lyngve Skrede) GSM

Start point Volda sentrum (67m)
Endpoint Ørsta sentrum (11m)
Ascents Grøthornet (746m) 11.09.2013
Melshornet (809m) 11.09.2013
Vardehornet (599m) 11.09.2013

Istedet for å ta bussen fra Volda til Ørsta, tok jeg veien og stien over fjellet, med all baggasje på ryggen selvsagt. Først måtte jeg navigere meg gjennom et byggefelt i Volda, deretter på god grusvei opp til Turnhytta. Tok en liten svipptur ut til Vardehornet, før jeg forsatte på den gode stien til Melshornet. På vei til Melshornet, tok jeg også en omvei via Grøthornet for å samle flere topper. Utsikten fra Melshornet er ganske imponerende. Her ser man bratt ned til Ørsta, og ikke minst, mange sunnmørstinder i horisonten. Prøv gjerne ut sikteskiva som står på toppen, for den gir navn på nesten enhver fjelltopp i alle himmelretninger.

Utsikt fra Melshornet og ned til Ørsta. Saudehornet og Vassdalstinden ruver i bakgrunnen.

Ned fra Melshornet var det innledningsvis en bratt og sleip sti, men resten av nedstigningen til Hovdebygda/Ørsta var lettgått. Det var forresten mange fjols til fjells idag, inklusiv flere skoleklasser med ungdom. Traff også på enkelte fjellfolk på trimtur. Advarsel: Når man først stopper og snakker med en sunnmøring, tar det gjerne 1 time før man klarer å løsrive seg igjen. Det skjedde to ganger idag, derfor lang stoppetid på GPS-sporet nedenfor.

Start date 11.09.2013 11:37
End date 11.09.2013 18:04

Hva legger du

Written by mortenh 17.09.2013 21:45

i begrepet fjols til fjells?

Stilig Ørstabilde!

Re: Hva legger du

Written by lyngve 19.09.2013 00:24

Vet ikke, kanskje var det han tenåringen som bar på en stor soundblaster i fjellet. Kunne høres på 1 km avstand. Tydelig at han var klassens mest populære elev. Kanskje det nærmeste man kommer et diskotek i distriktet :-)

Jeg søkte ikke ro og stillhet på en sådan fjelltur, det er tross alt et slags "byfjell" dette her. Jeg var bare glad at så mange var ute i frisk luft :-)