Rundhaugen (FIREKOMMUNERSPUNKT) (08.09.2013)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point BÅSDALEN (372m)
Ascents Rundhaugen (744m) 08.09.2013

RUNDHAUGEN 744 MOH. (16,8 km t/r)

Tok av fra RV 74 i Lierne etter skilt Ågård. Etter 3,6 km tok jeg av til venstre skiltet Båsdalen. Etter ytterligere 300 meter var det Bomkasse. Veien heter Finnvoldmarkveien og det koster 30 kroner i bompenger. Etter bomstasjonen er det bare å følge skilting til Båsdal. Total lengde fra RV 74 er 9,8 km inn til parkeringsplass. Det går en merket sti fra parkeringsplassen. Denne kan følges til Brynan, men jeg forlot stien for å komme litt fortere opp i høyden. Jeg hadde den ruvende Blåmuren på min høyre side innover. Jeg måtte krysse Sisselbekken men det var liten vannføring. Rundhaugen er en markert haug og vises lenge før du kommer fram. På toppen er det ei trimkasse fra "Turmål i Lierne" Jeg var besøkende nr 9 i 2013.

Jeg lurer på hvordan det går med kommunetoppsamlere og firepunktskommunelisten når antall kommuner skal senkes til 100 kommuner. Hvis kommunene Grong, Røyrvik, Namsskogan og Lierne skal sammenslåes kan det kanskje være en ide å ha kommunesenteret på toppen av Rundhaugen hvor de allerede i dag har felles møtepunkt. Vakker tjønn med sandstrand like under toppen og muligheter for skibakke mot Langløyftfjella.

Bomavgift mot Båsdalen
Bru over Ågardselva
Parkering Båsdal
Info om Sisselfossen
Rundhaugen nærmer seg
Lite vann med sandstrand like før Rundhaugen
Toppen av Rundhaugen med turkasse fra "Turmål i Lierne"