Småhaugan i Rondane (08.09.2013)  4

Written by Atomsilda (Jørn Håvard Ask) GSM

Start point Nedre Dørålseter (1,040m)
Endpoint Nedre Dørålseter (1,040m)
Ascents Småhaugan (1,858m) 08.09.2013
Øst for Småhaugan (1,852m) 08.09.2013
Stygghøin Øst (1,853m) 08.09.2013

Etter å ha feiret Signar og Martines siste topp dagen før,- var gjengen ikke helt enige om søndagens turmål. Etter litt rådslagning etter frokost ble forslaget om Smedhamre og over Veslesmeden nedstemt. Turen gikk heller inn Dørålglupen og over noen 1800m topper nord for Dørålseter. Vi fikk alle en flott tur i godt høstvær. Rondane har MYE stein...liker nok Jotunheimen bedre da det er litt mer variert der. Disse toppene vi gikk over denne dagen var ikke akkurat spektakulære, men det var fin utsikt til Dovre med Snøhettamassivet og sørover mot alle Rondene.

Da vi kom til Småhaugan (1858moh),- valgte 4 av følget å gå ned mot Dørålseter, mens Signar, Martine, Geir Arne og jeg valgte å gå videre ned ytterligere noen hundre meter for så å gå opp nesten 250 nye høydemetre opp til Stygghøin Øst (1853 moh). Jeg angret meg da vi var nede i sadelen...Det ble ei tøff ur opp i et bra tempo som ble satt av Signar og Martine. Likevel...kom nå greit svett og mør opp,- og vi gikk så videre ned mot Skagsnebb (1592 moh). Derfra gikk turen ned til Skagsnebbtjønne og lett videre til Nedre Dørålseter. En fin tur med mange seige kneiker som vil elsker ;) Takker alle for ei fin helg med trivelig turfølge!