Plutselig utdrikningslag på Grotbreahesten (07.09.2013)  6

Written by waaktaar (Kalle)

Ascents Austre Glittertindoksle (2,260m) 07.09.2013
Grotbreahesten (2,016m) 07.09.2013

Hadde lenge planlagt tur til Grotbreahesten med Siri. At hun insisterte på at 7. september var eneste tidspunkt som passet henne stusset jeg ikke så mye over. Kjørte fra Vågåmo litt over seks, og plukket henne opp i Randsverk. Ved avkjøringen til Glitterheim oppdager jeg to biler som kommer i motsatt retning og svinger av samme vei som jeg skal. Den ene bilen ser da fryktelig kjent ut? Ved bommen stopper vi, og ut kommer seks gode venner (og to gode hunder)! Utdrikningslaget mitt var i gang. Selv om jeg i etterpåklokskapens lys burde lagt merke til enkelte tegn, så ble jeg svært overrasket!

Parkerte ved parkeringen ved nasjonalparkgrensa. Fulgte veien mot Glitterheim et stykke, før vi tok av oppover lia vest for Bergenussa. I ettertid fant vi vel ut at vi burde ha tatt av veien litt senere, for her var det mye høye kjerr og småelver. Kom oss allikevel greit opp, og herfra var det svært lettgått og flatt inn til Trollsteinkvelven. Det ble en kaffepause underveis, hvor undertegnede fikk demonstrert sin manglende kunnskap vedrørende riktig kaffemengde til kokekaffe.

Et par mindre morenerygger ble forsert, før vi sto ved foten av Grotbreahesten. Her er det ekstremt tydelig hvor mye av breen som har smeltet vekk i nyere tid. Nå er det kun den sørligste delen av fjellet som er i kontakt med Grotbrean, og er sånn sett et ganske stort avvik i forhold til kartet. De som gikk i front var ivrige på å nå toppen og skrådde opp sør-vest siden. Her var det en del løs grus, som fordret forsiktighet. ojnordheim (Ole Jacob Nordheim) tok en mer direkte rute. Her er det nok en fordel å gå sørryggen direkte, man sparer ikke så mye tid på å kutte ruta. Er man mange i følget er det i hvert fall en fordel, da det er ganske lett å løse ut grus og småstein her.

På toppen av Grotbreahesten var Ole Jacob allerede i gang med kaffen, og Hilding bød på noe kaldt å drikke. Kombinasjonen var utmerket. Vinden var nesten fraværende og sola tittet frem, så Øyvind O. og undertegnede så sitt snitt til å slenge seg nedpå litt.

Etter en god pause på toppen pakket vi sammen og fortsatte. To av deltakerne på turen slet med henholdvis legger og hofte, og bestemte seg for å droppe Austre Glittertindoksle. Dermed var vi seks igjen som begynte på den lange, slake stigningen opp mot 2260. Nå kom tåka drivende, og vinden tiltok. Passerte NVE-hytta, og hettene kom på. På toppen ulte det ganske godt. Det ble derfor ingen topprast her oppe. I stedet raskt ned, og i godt tempo over Bukkeflye. Nå tror jeg det var flere som var klare for å komme seg ned til bilen igjen, og Siri og Øyvind S. ble "etterlatt", mens Øyvind O., Hilding, Ole Jacob og undertegnede småjogget nedover lia. 300 meter før parkeringen tok vi igjen Lars Erik og Tor-Even. På parkeringsplassen ble vi sittende å vente noen minutter på Siri og Øyvind S. Sjelden har rene sokker og joggesko føltes bedre! Takk for en flott tur, og en flott fest på kvelden!

Start date 07.09.2013 07:38
End date 07.09.2013 16:57

Hoi

Written by traktoregg 11.09.2013 13:34

Registrerte meg på peakbook kun for å lese denne!

Sv: Hoi

Written by waaktaar 12.09.2013 20:19

Så bra! Det bor en Killian Jornet i deg, det er jeg overbevist om. Hvis du bare kunne glemme denne syklinga...