Broken dreams....og dramatikk.. (23.08.2013)

Written by Atomsilda (Jørn Håvard Ask) GSM

Ascents Ommane (1,771m) 23.08.2013
Øst for Styggedalsbreen (1,838m) 23.08.2013

Store planer denne dagen...men vi vet vi som går i bratt lende at ting kan skje. Vi hadde nå planer om å klatre opp nordryggen på Vesttoppen på Styggedalsryggen og gå Skagastølsryggen ut. Det ble det ikke noe av denne dagen. Vi startet i Helgedalen og gikk rimelig hardt oppover mot Gjertvassbreen. Vi brukte vel ca 3 timer ikke langt fra der klatringen skulle starte. Morten kløv først...Øyvind K. bak han og Ole Petter og jeg nedenfor...heldigvis litt nedenfor til venstre. Øyvind K. løsnet en stor stein og den rev han med seg og han skled bratt ned en ca 7 meter. Dette kunne gått MYE verre, men såpass ille gikk det at Morten ringte 113. Øyvind K fikk en skikkelig trøkk. Det ble dramatikk....og luften i ballongen gikk liksom ut av oss alle etter dette. Det var ikke så farlig med den klatringen til topps lengre. Det går bra med han nå...men han fikk seg nok en skikkelig trøkk....både fysisk og psykisk....nære på dette...

Helikopteret kom til slutt etter litt leting etter oss tross oppgitte koordinater. Vel...turen får vi ta en annen gang. Vi bestemte oss for å ta en tur opp Gjertvassbreen vi da...vi som ble igjen. Vi hadde dårlig utstyr for brevandring så vi måtte gi oss vel 150hm fra Gjertvasskaret. Breen er oppsprukken og i tilbakegang...

Etter å ha kommet på trygg grunn igjen gikk vi oppom en topp som heter Ommane (1771 moh) ....en meget mager trøst denne dagen, men kjekt å være i slike fantastiske omgivelser da.
Takker alle for turen og er glad det ikke gikk verre...toppene står der til neste gang.

Start date 23.08.2013 06:08
End date 23.08.2013 15:48

Written by oyvindkjos 26.08.2013 00:13

Hva skjedde med været etter jeg dro?

Flott bretur!

Written by Olepetter 25.08.2013 08:42

Prøver gjerne igjen her seinere, og likte Jervvassbreen skikkelig. Det viktigste var jo at d gikk bra m Øyvind. Takk for hyggelig følge!

Re: Flott bretur!

Written by oyvindkjos 25.08.2013 23:02

Takk det samme! :)

Written by Mayhassen 25.08.2013 08:08

Tror det er på tide at du pensjonerer deg fra fjellivet nå Jørn... Små marginer der oppe...

Sv:

Written by Atomsilda 25.08.2013 12:28

Ha,ha Øyvind...ja det vil seg liksom ikke nå.Vel

..er faktisk litt på hugget jeg nå da. Følte meg klar for klatringen før Øyvinds uhell....men vi ble litt satt ut. Får heller ta toppen fra Gjertvasskaret. Du får sikre meg du ;)

Toppene er

Written by Naboen 24.08.2013 08:59

definitivt der neste år også..:) Godt at det gikk bra med gutten, jeg skjønte det var bare flaks....?

Written by Garm 24.08.2013 07:12

Det vil seg ikkje heilt på dei siste 2K turane dine Jørn.

Men neste gong... :)

Sv:

Written by Atomsilda 24.08.2013 08:20

Ikke faen altså...men jeg leier vel Tshering om ikke andre kan til neste år. Vesttoppen på Semelhol skal tas i høst derimot med Odd Arne. Bli med da :)