Vindfull tur til Bringa (28.07.2013)

Written by kolla (Kolbjørn Tjessem) GSM

Ascents Bringe (1,617m) 28.07.2013
Giljaknippen (1,525m) 28.07.2013
Grønenosi (1,419m) 28.07.2013

Parkerte ved rv 52 og gjekk fra Eråksstølen en drøy km nord for Breistølen Fjellstue. Fra stølen fulgte eg en umerka sti vest og nordvestover til Eråkstjørni. Så videre vest og nordover til Bringa. Det står med a-ending på mitt kart og det uttaltes også Bringa av vertskapet på Borlaug Turistheim. Denne toppen var i utgangspunktet ikkje planlagt med blei anbefalt å ta turen pga utsikten ned i dalen. Denne sundagen var det meldt dårlig ver om ettermiddagen så det passte da å ta denne relativt korte turen. Nådde toppen bare minutter før skodda la seg nedpå og regnet satte inn.
Det er for tida byggeaktivitet på toppen i fbm masteanlegget, men det var ingen folk der da. Returen la eg austover om Giljaknippen og det var litt vanskelig å finne fram pga skodda som låg over ca 1500 moh. Så gjekk eg bratt ned mot Eråkstjørni og videre sørover oppom Grønenosi og fulgte så høgspenttraseen austover og tilbake til Eråksstølen. Hadde vinden imot og det blei en heller blaut og utrivelig retur denne dagen.