Rødryggen & Tromsdalstinden (18.08.2013)  5

Written by Bekki (Rebekka Holmgaard)

Start point Tromsø S (40m)
Endpoint Tromsdalen (10m)
Ascents Rødryggen (776m) 18.08.2013
Tromsdalstinden (1,238m) 18.08.2013
Skarsfjellet, Tromsdalstinden, Salen og Rødryggen

Startet fra Tromsø sentrum og gjikk de 10 km over brua og gjennem Tromsdalen frem til foten på Rødryggen. Det var vel markert sti opp till Røde Kors-hytta og videre forbi Litjevatnet og Pikevatnet. Etter Pikevatnet tog æ rett til venstre og den nå mye minder stien opp til varden på Rødryggen. Heretter sluttet stien så det var bare å gå i den ene retning mot Tromsdalstinden, kor æ etter hvert fant en ny sti å følge opp til toppen.

På vei opp Tromsdalstinden, utsikt over Ramfjorden

Flott utsikt og egentlig ganske enkelt å gå opp, selv om det er flere små stier som krysser steinete partier på flere plasser. Så til slutt kjem æ mæ endlig opp på toppen æ sett på og har ville gå opp til så mange gange det siste halvtåret. Og nytt høyderekord på 1238 m.o.h. for mæ også :) Kosestund og tid for å spise matpakke.

Mæ ved varden på Tromsdalstinden.

Så var det det med å kjemme seg ned igjen også... hvilket var mer utfordrende enn æ hadde tenkt mæ. Mye stein og bratte partier, og sen 6 km gjennom Tromdalen før æ kjem frem til sivilisasjonen igjen. Endelig heime var æ sliten men fornøyd :)