Kveldstur til Stetinden (Jotunheimen) (08.08.2013)

Written by SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Ascents Stetinden (2,020m) 08.08.2013 17:30
Søre Stetinden (1,985m) 08.08.2013 17:30
Stetinden Sørtoppen (1,960m) 08.08.2013 17:30
Visits of other PBEs Leirvassbu (1,410m) 08.08.2013 17:30

Helgen 10-11. august var satt av til bretur i Jotunheimen med TTF. Jeg dro nedover allerede torsdag for å få med noen fjelltopper.

Ankom Leirvassbu torsdag ettermiddag og kjøpte teltplass utenfor hytta (60 kr som gir tilgang til dusj og tørkerom). Ikke strøkent underlag men OK med luftunderlag.

Etter at teltet var satt opp i regnværet tok jeg sykkelen innover Gravdalen til der stien mot Smørstabbrean tar av. Satte igjen sykkelen der og gikk et lite stykke på stien før jeg begynte å jobbe meg oppover fjellsiden mot sadelen mellom Stetinden og Stehøe. Videre over fortoppen til Stetinden og rett opp til selve toppen. Her var det surt og kaldt med nesten sludd i luften, så returen startet ganske raskt.

På returen prøvde jeg en lettere variant ved å unngå toppen av fortoppen men jeg tror nok ikke det er så mye å spare på dette. Ellers fulgte jeg omtrent samme rute ned som opp på tildels sleipe steiner og noen sva. Jeg tok det meget rolig og kontrollert med tanke på at jeg var alene og at det var så sent på kvelden at sjansen for å treffe på andre turgåere var liten.

Tilbake på Leirvassbu var det godt med en varm dusj og middag i teltet.