Elgklinten - Kommunetopp i Åsnes (31.07.2013)

Written by aask (Ånund Sigurd Kvambekk) GSM

Ascents Elgklinten (634m) 31.07.2013
Grensevarden

Kom fra Kaktjernsberget og kjørte inn skogsbilveien fra nordvest merket Furuberget. Kjørte til bommen hvor det var plass til en bil på venstre side. Hadde lastet ned et spor fra "bergtatt" og tenkte å følge returen hans, men det var virkelig som beskrevet "tett skog og hogstfelt". Hadde blandet med andre turrapporter som sa de fulgte sti over ryggen tilbake. Virret derfor rundt sporet til "bergtatt" og lette etter sti. I det jeg var i ferd med å forlate hogstfeltet og klyve opp til topplatået så jeg endelig noen røde sløyfer som ble til en god sti inne i skogen de siste 150 m. I det bratteste partiet går stien langt sør i lia. Fulgte den på returen.

Stien passerer toppunktet ca 50 m før varden, men varden er uten tvil verdt et besøk. Med dagens forhold til svenskene er det underlig at det ennå brukes ressurser på å holde grensen skogfri. Skal det være lettere å skyte de som krysser grensen ureglementert?

På returen prøvde jeg hardt å følge de røde båndene som hang her og der langs stien. Det siste båndet ble sett 200 m inne på hogstfeltet. Da ga jeg opp og bushet rett ned lia nordover til en delvis gjengrodd traktorvei som sto på gps-kartet. Det var greit ned lia og fremkommelig på traktorveien, alt i alt en mye bedre vei enn opp. Jeg tror likevel det beste alternativet er å bruke sykkel og sykle inn veien som går rundt på sørsiden av ryggen. Økonomisk kartverk viser at traktorveien til hogstfeltet starter ved veis ende og går opp til omtrent der jeg mistet stien på vei ned (se kart i bildegalleriet). Men det var ikke gjort forsøk på å rydde, og det var brukt store maskiner som satte spor over alt, så det kan godt hende at traktorveien er full av kvist.

Ble ganske våt på turen da trær og lyng var blitt våte av regnbyger før på dagen. På med tørre klær og nesa mot Stryn. Var fremme kl 0.45 på natta.

Opp 39 min (til varden)
Ned 26 min (litt jogging)