Nok en våt dag (04.08.2013)  3

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Tennebekktjørna (98m)
Characteristic Jogging
Ascents Gravdalsfjellet (353m) 04.08.2013
Tennebekksnipa (169m) 04.08.2013
Visits of other PBEs Viggohytten (305m) 04.08.2013

Tur i Nipedalen

Denne dagen skulle Nipedalsområdet utforskes mer. Jeg hadde ikke vært ved Tennebekkstjørna siden jeg gikk i 1. VGS. Jeg parkerte ved Tennebekkstjørna og fulgte stien opp mot Viggohytten. Her var det en fin, tørr og bred sti som avtok i kvalitet etterhvert som jeg kom høyere. Jeg passerte Nipedalstjørna og kom omsider opp der stien delte seg. Den ene gikk opp til Viggohytten, mens den andre gikk mot Damsgårdsfjellet. Jeg fulgte stien videre opp til Viggohytten og måtte først gå opp noen trapper. Vanvittig fin utsikt mot Bergen fra denne hytten. Må vel være den best plasserte. Jeg løp opp stien som gikk videre oppover fra hytten og omsider stod jeg på toppen av Gravdalsfjellet på 353 moh.

Meg utenfor Viggohytten

Etter å ha løpt ned igjen samme vei som jeg kom gjenstod Tennebekksnipa. Her måtte jeg lete en stund for å finne stien stien opp. Jeg fulgte den brede veien langs stranden ved Tennebekkstjørna og trodde stadig jeg så en sti opp mot toppen som tok av fra veien og fulgte ryggen oppover, men dette var bare lurestier som stoppet noen meter inne i krattene. Etter å ha løpt på framsiden av toppen og enda ikke funnet noen sti, fikk jeg bane min egen vei opp. Jeg tok av fra veien og løp opp på framsiden. Det var litt gøy klyving oppover her. Det tok ikke lang tid før jeg stod på toppen. Da jeg skulle ned fulgte jeg en gammel og nesten gjengrodd sti langs ryggen og inn på veien som gikk tilbake til bilen. Jeg fant ikke denne stien på vei opp, men det er vel kanskje heller ikke så rart. En grei tur hvertfall.