Veslesmeden, Smedeggen, Storsmeden og Trolltinden (01.08.2013)

Written by SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Traversering ut i vestflanken på Trolltinden 01.08.2013

Turdeltaker:
Fruen

Kjørte bil til Spranget onsdag ettermiddag og syklet inn til Rondvassbu der vi fant en OK teltplass på turisthyttas område.

Torsdag morgen bar det oppover mot Veslesmeden i flott turvær. Toppen var lett tilgjengelig med et litt brattere parti helt øverst. Etter toppen gikk vi et hakk ned før vi gikk vestover ut på Smedeggen. Ett litt teknisk parti på veg ned mot laveste punkt som løses med enkel klyving ut til høyre (på enden av en stor plate som bikker utover).

Dagens tre toppen sees for første gang. Fra venstre: Storsmeden, Trolltind (bak Smedeggen) og Veslesmeden

Fra laveste punkt på eggen og oppover helt opptil fjellet kom eggens vanskeligste parti. Jeg ville klarte/klyve rett opp men fruen ville omgå den rundt et ekkelt hjørne til høyre. Etter hjørnet havnet vi i ei renne der "alt" var løst og da tror jeg kona angret seg litt.. Men vi kom oss greit opp. Resten så spenstig ut men det var bare å klatre/klyve naturlige ruter opp til nordtoppen av Storsmeden og deretter gå bort på hovedtoppen. Videre ned fra Storsmeden var det enkelt. Vi holdt litt til venstre for eggen (sør) og kom ikke over noe klyveparti her.

Nede på sadelen forklarte kona at hun hadde fått nok klyving for i dag og var motivert for å returnere ned Kaldbekkbotn og videre til Rondvassbu. Heldigvis fikk jeg frie tøyler til å fortsette turen. Det ble derfor nye egger over 1897 og bort til Trolltinden. Enkel klyving hele veien og tydelig tråkk på vestsiden av Trolltinden. Bratt og tungt opp til det markante risset (som sees godt fra smedene) og derfra lett bortover til toppen. Retur stort sett i samme spor ned til sadelen mot Storsmeden der jeg tok av ned Kaldbekkbotn og videre ned til Rondvassbu.

En lang tur i perfekt turvær med en god del klyving underveis. Det var lett å finne veien med god sikt og for meg var ingen partier problematiske eller "skumle". Kona var som nevnt litt skeptisk i den løse renna på Smedeggen.