86 Grue: Det meste gikk på tverke (26.07.2013)  1

Written by morsor (Morten Vilbo Sørum) GSM

Ascents Kaktjernsberget (583m) 26.07.2013

Det er 14 km fra bommen på Namnå til den stengte bommen der lia opp mot Grues kommunetopp starter. For alt dette måtte jeg ut med 20 kroner. Må være blant Norges billigste bomveier med 1 krone og 43 øre pr.kilometer.

Klar til å sykle oppdaget jeg at GPSen lå igjen hjemme. Ble ergerlig. Der gikk finorienteringa i vasken. Hadde med meg svart-hvitt-utskrift som alltid men denne gangen hadde jeg zooma godt ut for å få med meg Namnå i vest og kommunetoppen i øst. Dette var årsaken til hovedproblemet som oppstod idag. Oppe i lia kom et veidele som ikke sto på kartet. Trodde jeg var feil og trillet ned igjen. Påtraff noen hyttefolk og spurte disse men overraskende lite nyttig å få ut av dem. Etter å ha syklet videre på en annen stengt vei konstaterte jeg at veien jeg prøvde først var riktig. Jeg fant ut at siden jeg hadde zooma så mye ut var målestokken blitt for liten til at kartet fanget opp denne svingen. Ekstra trening med andre ord. Videre på vei og parkerte sykkelen ved det idylliske tjernet foran Kaktjernsberget. Ingen GPS betød at jeg ruslet innom noen koller og så tilbake til sykkelen. Det er litt tvil i denne kommunen hvor det høyeste punktet er så jeg godkjenner naturligvis uansett. Ned igjen gikk det veldig raskt med sykkel.

Stoppet ved Sanngrund og tok et bad i Glomma.