Telemark pf 500 – fullført!!! (23.07.2013)

Written by Roger (Roger Gundersen) GSM

Start point Vådalen (908m)
Endpoint Vådalen (907m)
Ascents Breiddalseggi (1,568m) 23.07.2013
Husnuten (1,609m) 23.07.2013

Husnuten - Breiddalsfjellet

Dagen startet med et blikk stille Totak

Turen denne gang gikk til Rauland for bestigning av Husnuten som siste gjenværende topp på pf 500 lista for Telemark. En kompis var med på turen. Med 19toppers turrapport som grunnlag, hvor det pekes mot en mulig sti opp fra Vådalen i nærheten av s-svingen nedenfor Steinstøyl, var utgangspunktet for turen satt. Dette alternativet måtte utforskes. Jeg hadde også googlet litt om turen og funnet en inntegnet sti på et kart som startet ovenfor s-svingen. Jeg antok at dette dreide seg om samme utgangspunkt som førstnevnte sti som ble brukt av lokale til toppen. Derved ble det konsentrert om at utgangspunktet skulle ligge ovenfor s-svingen. Enkelt fortalt ble denne konklusjonen opptakten til litt unødvendig forvirring i starten. Burde absolutt gitt 19toppers utsagn om at stien starter ”ved en rød driftsbygning” større aktsomhet, selv om det faktisk er vanskelig å se at det starter en sti derfra. Driftsbygningen ligger 300 meter nedenfor s-svingen.

Litt lengre nede på veien fikk vi hjelp av en dame utenfor en hytte. Hun kjente til en sti opp, men mente den kunne være grodd igjen. Hun viste vei litt lengre ned i bakken nedenfor driftsbygningen og opp til venstre, og opp på sørsiden av en hytte hvor hun mente stien startet. Og riktignok på baksiden av hytta traff vi på en god sti/krøttersti som brakte oss galant opp den bratte lia mot fjellet.

For andre som måtte ønske et utgangspunkt fra Vådalen, kan jeg nevne at der gps-sporet treffer veien igjen på tilbaketuren nede i dalen, starter stien opp, dvs. et par, tre, fire meter nord for hjørnet av driftsbygningen. Er nå enkleste sak i verden å finne:) Et minus er en svimlende veiavgift på 100, - opp hit, noe som vel må være av de dyreste i Norge. I tillegg er det faktisk 25,- i parkeringsavgift på eiendommen ved driftsbygningen, men man kan fint parkere lengre oppe. Om ikke annet er det nå kun 1,2 km å gå opp til stistart fra bommen.

Vi forsatte turen fra Husnuten over til Breiddalseggi. Været forandret karakter ved toppen av Husnuten fra total skyfri himmel til regntunge skyer som etter hvert gav svært våte regnbyger, men innen toppen av Breiddalseggi hadde de siste mørke skyer passert og sola kom til syne igjen. Mye flott utsikt fra toppene. Fra Husnuten spesielt, er det fjell i horisonter så langt øyet kan se.

Bilder

Gps

Gratulerer!!

Written by LivogKristen 31.07.2013 20:53

Gratulerer med masse flotte turopplevelser!!

Gratulerer

Written by mortenh 25.07.2013 10:11

Gratulerer som førstemann. Mange fine turer på denne lista, ikke sant? Jeg kommer etter!

Sv: Gratulerer

Written by Roger 25.07.2013 16:02

Enig, lista er en delikatesse av turmål, sogar har den en utmerket skogstopp (Tåråfjell) Man blir ikke skuffet på disse turene annet om en skulle være uheldig med regn og tåke.

Gratulerer med fullført liste

Written by morsor 24.07.2013 16:17

Vel verdt å betale 100 ( pluss 25) i avgifter av den grunn kanskje? Ser ut til at det var mye stein her også, i likhet med Gausta.

Sv: Gratulerer med fullført l

Written by Roger 24.07.2013 19:26

Takk for det! Mest stein var det over mot Breiddalseggi, og helst opp mot toppen. Ellers mye fine ”plenområder” også. Nå viste det seg at utgangspunktet for stien lå rundt 1,2 km fra bommen, så kanskje ikke så galent å gå opp heller, for de som måtte foretrekke litt ekstra trim/høydemetre:)