Midtre Tverråtind (21.07.2013)  6

Written by repelo (Per Ole Nygaard) GSM

Start point Spiterstulen (1,106m)
Endpoint Spiterstulen (1,106m)
Ascents Midtre Tverråtinden (2,303m) 21.07.2013
Visits of other PBEs Spiterstulen (1,106m) 21.07.2013
Svellnosbreagrove klopp/bro (1,375m) 21.07.2013
Visa helårsbro (1,095m) 21.07.2013

Tur sammen med Arne, Jan Arne og Hans Thorvald. Etter en deilig frokost på Spiterstulen, startet vi å gå klokken 9.35 med Midtre Tverråtind som mål. Fulgte stien opp til innsteget til Eventyrisen på Svellnosbreen, og gikk herfra opp ura/ svaene til nedenunder Solskinnstoppen. Gikk så langt som mulig på bart fjell. Snøen herfra innover Svellnosbreen var løs, men da det var veldig bratt tok vi allerede her på oss stegjern. Gikk over breen uten tau, men Jan Arne som har brekurs mente det var helt greit. Var da heller ingen sprekker i området vi gikk. Jan var på Spiterstulen blitt anbefalt å følge breen, for deretter å gå inn på ryggen så langt øst som overhodet mulig, på grunn av en overhengende snøskavl på normalveien. Vi fulgte rådet, men her var det ekkelt og vondt å ta av stegjern for å starte klyvinga opp på eggen. Selve klyvinga var bratt og utsatt med vanskeligheter med å finne gode tak, med den hengebratte snøfonna/breen rett under. Jeg, Hansi og Arne kom oss opp, men da ingen av oss hadde lyst til å gå ned igjen der, ble det til at Jan beholdt stegjernene på og gikk bort til normalpunktet for opptak til ryggen. Dette viste seg helt greit og han kunne gå helt opp på ryggen med stegjernene på, til lettelse for oss andre.
Der Jan kom opp satte vi fra oss sekkene, og gikk lett til bens de siste to hundre høydemetrene opp til toppen av Midtre Tverråtind. Like fantastisk vær som på Urdalsryggen/Semmelholstind igår. Satt lenge på toppen i bare stuttbukse og nøt utsikten, hvor det hele tiden var ett renn av folk opp til Galdhøpiggen, mens vi nok var de eneste på Midtre Tverråtind denne dagen. Nede igjen ved sekkene ble det en lang matpause før vi igjen tok på oss stegjernene og returen. Det var utrolig bratt til å begynne med - har lest et sted at fjellsiden ikke oversteg 35 grader, men dette kan ikke stemme. Men med stegjern og isøks gikk nedturen veldig greit. Gikk nå så langt som mulig på snø, og slapp derfor svaene nedenfor Solskinnstoppen. På nedturen fikk Hansi skjenn av breføreren på et taulag fra Spiterstulen fordi han ikke fulgte stien men tok en snarvei ned fra moreneryggen. Det hadde vi alle fire gjort på vei opp. Returen tilbake til Spiterstulen var kort i dag i forhold til i går. Brukte 7 timer på turen. Etter en dusj på Spiterstulen, forlot vi Jotunheimen etter fantastiske dager. Stoppet i Lom og spiste en meget god Taco- buffet på Norddal før vi reiste hjem, Arne og Jan til Molde, og Hansi og jeg til Gausdal.