Miseryfjellet (13.06.2013)

Verdane (462m) 13.06.2013
Toppvarden på Antarticfjellet med Miseryfjellet i bakgrunnen
På toppen av Verdande, Urd i bakgrunnen
På toppen av Urd høyeste toppen på Miseryfjellet med Verdande og Skuld i bakgrunnen
På toppen av Miserysfjellets laveste topp, Skuld

Gikk fra hytta i Revdalen og opp til Antarticfjellet på vei mot Miseryfjellet. Brukte ca en halvtime opp til toppen fra Revdalen. Tok en tur innom blyglansgruvene som ligger i nordskråningen av Antarticfjellet før vi fortsatte over Blåsen til Fallvindsdalen som vi gikk opp. Gikk først opp Skuld før vi fortsatte over til Verdande og så Urd tilslutt. Fantastisk utsikt over hele Bjørnøya fra de tre toppene. Gikk ned sørryggen fra Urd som så skummel ut på avstand, men veldig grei å gå ned når en først gikk der selv om det var langt og bratt ned ura på vestsiden. Hørte godt alkekongene som hekker nede i ura, men tåka kom og gikk så så ikke så mye til de. Fortsatte over Sørlia og til Russeelva som vi kryssa og fortsatte til Blyhatten og så videre til Kvalrossbukta der vi hentet utstyr før vi satte kursen hjem igjen til Revdalen. Turen var på rundt 27 km og vi brukte over 12 timer på turen inkludert pauser, heldigvis er det lyst døgnet rundt på denne tiden:) Fredrik var også med.

Topptur på Mars

Written by morsor 15.01.2015 23:56

Må være spesielt å ha vært på Bjørnøya! Nesten som en annen planet. Navnene på fjellene var også merkelige.

Sv: Topptur på Mars

Written by Sola19 16.01.2015 10:20

Ja Bjørnøya er helt fantastisk med yrende fugleliv, polarrev som løper rundt og leker og mektig natur. Det gjør også veldig godt å være uten kontakt med omverden, ingen tv, internett eller telefon:) Jeg er fullstendig Bjørnøya frelst så håper å få komme tilbake til sommeren på nye oppdrag.

Miseryfjellet er ikke ett veldig oppløftende navn... De tre toppene på Misery er oppkalt etter de tre nornene (skjebnegudinnene) fra norrøn mytologi Urd, Verdande og Skuld.