Havrefjell - Solhomfjell + kommunetopp (05.07.2013)

Written by Roger (Roger Gundersen) GSM

Ascents Havrefjell (638m) 05.07.2013
Solhomfjell (659m) 05.07.2013
Punkt øst for Solhomfjell (588m) 05.07.2013

Eventyrlig fjellområde

Toppvarden på Havrefjell

Turlenge: 19 km

Kom fra Gjerstad og tok av ved avkjøring (bomvei) mot Havrefjell mellom Heiland og Felle. Fra bommen er det to kilometer til parkeringen ved hyttefeltet ved Sandtjønn. Veien er avgiftsbelagt med 25,- og det er kun mulig å betale med kort. Tok først turen opp til Havrefjell (skiltet og merket fra parkeringen) Flott, åpent terreng med mye svaberg, lett å ta seg frem. Flott utsikt fra toppen.

Fra Havrefjell gikk jeg ned alternativ sti (skiltet ”Sandtjønn”) Litt mindre tråkket denne veien, men fint vardet, i hvert fall til et visst punkt. Da forsvant plutselig all videre merking... Lette litt rundt ved siste stimerkering, men fant ingen videre sti. Dette var nederst ved noen svære flotte sva som løypa fulgte - ikke så langt oppe fra enden av stien. Her ble terrenget mer hufsete og jeg klarte å komme i møte et langsgående stup nesten nede, som igjen førte meg inn på ”baksiden” av en 2m brei, 20m dyp og 150m lang kløft (Spjotvassklova, en severdighet langs stien) Så det ble noe unødvendig trasking med noen ekstra tanker til Havrefjell Turlag:)

Nede ved Spjotvatn kom jeg inn på en T-merka løype som etter hvert forgrenet seg med en sti som jeg fulgte til toppen av Solhomfjell. Flott topp dette også. Før jeg reiste tok jeg en ekstra sjekk på Peakbook og så at man i samme område kunne få med seg et ”kommunepunkt”. Her kunne jeg kanskje ha fulgt litt mere med, for jeg fanget ikke opp at det gikk en blåmerket sti østover fra Solhomfjell rett forbi kommunepunktet til Gjerstad. Jeg trasket utenom, greit det også, men det hadde nok vært litt kjappere og mer praktisk og fulgt stien. Selve punktet var ikke all verden, men likte området og utsikten.