Stoppenåsen hjemmefra (05.07.2013)  4

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Flåtansvingen (125m)
Endpoint Flåtansvingen (125m)
Ascents Stoppenåsen (256m) 05.07.2013 13:30

Det er ikke mange toppturer jeg har tatt som har startet rett fra utgangsdøra hjemme, uten å måtte bruke bil eller sykkel. Etter at vi flyttet litt høyere opp i lia i Lier, på Stoppenkollen, har vi kommet oss litt nærmere Finnemarka. Stoppenåsen (256 moh) er nærmeste nabo, og endelig var det tid for å ta en skogstur hjemmefra med unga for å utforske nærmeste åskolle.

Vi ruslet gjennom boligfeltet ovenfor oss, så inn på en sti som brukes som skiløype om vinteren. Noen hundre meter på denne, og deretter til venstre opp på en mindre sti gjennom grønn og frodig skog til høyeste punkt på åsen øst for Klopptjern, også kalt Stoppenåsen. Det ligger en hytte ved toppunktet, som virket noe forfallen. Utsikten mot Drammensfjorden var noe begrenset, for øvrig ingen utsikt pga mye skog.

Unga koste seg på skogstur. De samlet kongler, pinner, steiner og kvist, og en og annen maur fikk også bli med i posen hjem. :)