Utenfor Allfarvei - Áibmadasgáisá (04.07.2013)  5

Written by otto (Otto Lund) GSM

Start point Tverrfjorden (1m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Aibmadasgaisa Øst for Østre (1,085m) 04.07.2013
Áibmadasgáisá (1,095m) 04.07.2013

Norges største pf-topper
4.7.2013

På Saltnes fikk jeg båtskyss med Synatur over Jøkelfjorden til Tverrfjorden. Hoppet i land og fulgte dalen vest for elva Uhcavuonasvaggi. Passerte noen partier med steinur opp til snørenna som var synlig fra veien i Jøkelfjord. Gikk bratt opp snøflanken til et lettere parti (800). Brattere ble det i grusrenna til neste store snøflanke. Lett terreng videre til Aibmadasgaisa Øst for Østre (1085). Droppet traversen til hovedtoppen, da denne virket ganske utsatt. Gikk bratt ned til dalbunnen øst for Øvre Jiehkkejavri som fremdeles var islagt. Her ble det en drøy stigning opp steinura til Aibmadasgaisa (1092). Tunge skyer kom sigende og ødela litt for utsikten mot Langfjordjøklen. Returnerte til Øvre Jiehkkejavri og fulgte høydedraget ovenfor Store Jiehkkejavri. Gikk ned en bratt snøflanke omtrent midt på vannet til skaret sør for høyde 503. Videre i kupert terreng ned i dalen til Tverrfjorden. Her ble jeg hentet av Synatur en halvtime senere. Avansert tur i ulendt terreng. Båtskyss og vårskitur fra Bjørnvika over Aibmadasbreen er en spennende variant.