Telemarks fineste bygd? (02.07.2013)

Written by Roger (Roger Gundersen) GSM

Ascents Husefjell (394m) 02.07.2013
Sauås (389m) 02.07.2013
Stasnibb (443m) 02.07.2013

Herlige Lunde!

Fin ettermiddags-/kveldstur til Lunde og henholdsvis Stasnibb, Husefjell og Sauås. Alle førstegangsbestigninger for min del, men toppene innfridde til fulle. Har blitt noen topper i Lunde og Nome etter hvert, og har blitt betatt av området og utsikten mang en gang, i dag intet unntak:) Skrev meg inn som besøkende nr. 34 i år på Stasnibb, og som nr. 115 på Husefjell. Litt stillere var det på Sauås, der noterte jeg i boka som nr. 10 i år. Der fikk jeg for øvrig en flott kveldsol på tampen av dagen som ellers innholdt noe bygeaktivitet, men så lenge solen gløtter til av og til spiller det da ingen rolle:)

Alle toppene er med i ”Lunde ti på topp” og det går sti opp til hver av de med kasse for registrering ved trig.punktene. Stasnibb er en luftig topp med stup ut mot tre kanter, men verken turen opp eller topplatået gir noe grunn til engstelse. Fin utsikt, i særdeleshet mot Lunde. En gjestebokmelding i toppboka syns jeg var passende; ”Denne toppen bærer navnet sitt med rette. Stas å komme opp - og se utover en vakker bygd”
Husefjell, dagens andre topptur, virket som en godt besøkt topp, og dette ikke uten grunn. Flott åpent terreng med mye svaberg med små blinkende vann og myrer underveis, slikt kan man like. Godt merket med nuddinger hele veien.