Rundtur fra Nyddalsstølen (04.06.2013)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Nyddalsstølen (540m)
Endpoint Nyddalsstølen (540m)
Ascents Blåfjellet 985 m i Gaular (985m) 04.06.2013
Sandegga (1,093m) 04.06.2013
Svarteknibba (1,150m) 04.06.2013

Nydelig dag i Førde og klar for en tur i Førdeområdet etter nattevakt. Tok kontakt med Janne som selvfølgelig var turklar etter jobb ;) Møttes på Moskog, kjørte derfra inn mot Holsavatnet og tok av mot Nydalen. Bomvei fra Nydal og opp mot Nyddalstølen. Veien hadde flere avkjøringer og pga usikkerhet forhørte vi oss med en forbipasserende dame som var svært så pratsom. Hun var lettere sjokkert over å høre at Janne (som er fra Jølster, "rett oppi høgget") ikke hadde vært oppi Nyddalen før!!! Det var jo ikkje til å tru....;) Det skal jo litt til for å rekke oppom alle disse vakre dalene og støylene, men det var tydelig vanskelig å svelge...

Bomveien går nesten helt opp til stølen og man møter et tydelig stoppskilt før man våger å kjøre for langt!Flott, frodig og ryddig støl;) Ved stølen gikk vi opp på ryggen mot Blåfjellet sør for Kvanngrødholten. Fra Blåfjellet var det relativt tørt terreng opp mot Svarteknibba. Nydelig vær men kald vind i høyden gjorde til at votter var ypperlig plagg sammen med shortsen for lett-frosne damer;) Svarteknibba er en flott topp som stikker seg flott ut i terrenget. Fra toppen fulgte vi tidvis sti ned mot Gjøyvingefjellet og derfra oppover mot Sandegga. Her overrasket vi en reinflokk på 10-11 stk som var på vei opp mot toppen og hadde en intens diskusjon på om det var tam- eller villrein (tenkte vi skulle konferere med reinekspert Garm..;). Lettgått terreng mot toppen med endel gjennomtråkk i småråtne snøfelt. Overraskende at snøen ligger så lenge her oppe i Nyddalen på denne høyden og rimelig soleksponert! I og med at undertegnede skulle nå nattevakt på intensiven denne kvelden, så ble det smått med kosepauser underveis, og på toppen av Sandegga kalkulerte vi med at 35 minutter ned til bilen igjen var "passe" tid. Dette viste seg å være en god kalkulering;) Meget flott rundt rundt en nyydelig dagl!