Fonna på langs (25.05.2013)  6

Written by haky (Harald Kylland) GSM

Start point Folgefonna Skisenter (1,207m)
Endpoint Vintertun (403m)
Ascents Punkt på Nordre Folgefonna (1,633m) 25.05.2013
Punkt på Søndre Folgefonna (1,638m) 26.05.2013
Punkt på Søndre Folgefonna (1,645m) 26.05.2013
Skjeggesnuten (1,369m) 27.05.2013
Visits of other PBEs Fonnabu (1,450m) 25.05.2013 12:00
Haukeliseter Fjellstue (986m) 25.05.2013 12:00
Sauabrehytta (1,095m) 26.05.2013

Fonna på langs i strålende sol

Jeg har alltid ønsket å komme meg på skitur på Folgefonna. Da DNTSør satt opp en tur med Fonna på langs var jeg ikke sen med å melde med på. Det er jo alltid litt spennende med vær trasevalg og ønsker fra andre deltakere når en melder seg på fellestur. Da trasevalget ble kjent så jeg at 1662 pkt ikke var på planen, men etter en kort samtale med brefører var det en selvfølge at høyeste punkt på breen skulle besøkes.

Det var 11 stykker som møtte opp på Haukeliseter fredag kveld. På lørdag morgen kl 8:15 kom vi oss avgårde, og kjørte mot Vassvikvannet hvor vi parkerte. Minibuss drosje kjørte oss videre til Folgefonna skisenter. Det ble en liten matbit før turen med skitrekke startet. Da alle hadde kommet seg opp trekket var det på med feller og sikte mot toppen. Det ble noen drikkepauser, men tempoet var jevnt og fint. Litt vanskelig å finne toppunktpå en så flat topp da jeg glemte å legge inn koordinatene på forhånd, men noen meter slingringsmon går greit for meg. Så gikk vi videre mot Boganuten et fint utsiktspunkt mot Sørfjorden. der hadde vi en matpause og litt fotografering. Deretter var det 600hm ned og vi peilet oss inn mot Svartedalshorga. Rundet på nordsiden av den og måtte av med ski for å komme ned i snørennen ned til Midtra Kvtinadalsvatnet. Ved vannet ble det en liten pause mens isforhold ble sjekket og vannflasker fylt. Isen var grei og vi sparte tid på å gå den. Vi peilet oss da inn på Hundsøyra, derfra så en både Holmaskjer og Fonnabu som vi skulle til. Ankom Fonnabu kl 23:00 til en fantastisk solnedgang. Da var det bare å lage middag og finne seg en madras å legge på gulvet, for begge hyttene var overfylt da vi kom. Kom i seng i ett tida og våknet av godmorgen hilsener i sekstida. Neste morgen var det felles frokost før avreise. Gikk da mot Kvinnherad sin kommunetopp og høyeste pkt på fonna. Traff sikkert den også med noen meters avvik. Videre mot Etnes topp, 6km i flatt landskap. Der ble det 1,5t pause med mat og bli solbrent konkuranse. Så videre mot Sauabrehytta der vi skulle ha siste overnatting. Her var det først et flatt parti før en fikk fine nedkjøringer til hytten. Neste dag gikk en over Sjeggesnuten før vi randt nedover mot Vassvikdalen. Ved 740hm måtte skiene pakkes på sekk og det ble en tur på 1,5 km på beina ned til Vintertun.