To topper på Sandhornøya i Gildeskål (27.05.2013)  4

Written by Kjell1960 (Kjell Odding)

Start point Skjelvik (20m)
Endpoint Skjelvik (20m)
Ascents Kvarsnestinden (608m) 27.05.2013
Skjelviknubben (626m) 27.05.2013

I dag hadde jeg lyst til å ro ut på havet og fiske sei men måtte i stedet vaske innendørs. Straks vaskingen var utført dro jeg på inspeksjonstur i utmarka og fant det greit å ta en liten tur til Kvarsnestinden som jeg ikke hadde vært på tidligere. Terrenget er forholdsvis krevende fordi det er såpass kupert som det er. Dessuten er det en del snø på fjellet og stier er vanskelig å finne på berggrunn. Jeg tok imidlertid den tiden jeg trengte og hadde panorama utsikt til Beiartinden som skal tas senere - likeså god utsikt til Sandhornet, Isvasstinden og et hav av andre tinder som står på vent inntil videre.

Grei tur til Kvarsnestinden med lite vind, bra temperatur og neste ikke regn. Jeg hadde imidlertid (som vanlig) med meg for lite drikke på turen og det som var å finne på fjellet var stort sett myrvann med myrsmak.

På tilbaketuren bestemte jeg meg for å stikke oppom Skjelviknubben og bestemte meg for å klatre opp stupet på nubben (sørsiden). Idioti å gjøre slikt når man er alene og derfor stoppet jeg før jeg kom for langt opp og gikk heller rundt fjellet og opp på nordsiden. Grei tur det der men nå begynner jeg å bli litt lei av Skjelviknubben som jeg har vært på flere ganger. Så en rekke fugler på turen, ryper, orrfugler og mange andre som jeg ikke vet hva heter - fugleboka skal konfronteres.