Store Dyrhaugstinden (25.04.2009)

Øvre Dyrhaug (1,435m) 25.04.2009 14:30
Store Dyrhaugstinden (2,147m) 25.04.2009 16:20

STORE DYRHAUGSTINDEN I PRAKTFULLT VÆR

Planen for denne helgen var egentlig Brenibba med et lokalt turlag, men turen ble avlyst i siste liten pga dårlige værmeldinger. Datter Liv Synnøve og jeg overnattet i Luster Fjordhytter og kjørte til Turtagrø om morgenen. Fint vær, bra med snø og brukbart føre. På Nørdre Dyrhaugstinden satte vi fra oss skiene, og fortsatte til fots. Vi hadde ikke med oss stegjern eller annet sikringsutstyr.
Cruxet opp mot St. Dyrhaugstind
Målet nådd - Store Dyrhaugstind!

Da vi nærmet oss toppen og kom til snøflanken ned mot Ringsdalen begynte det å bli bratt. Jeg forsøkte først å komme meg opp på toppen fra NNV siden der det var støvlespor etter andre, men det ble for bratt og eksponert for meg uten sikring oppe ved cruxet, og jeg snudde.
Under tvil valgte jeg å fortsette ved å traversere over den neste, meget bratte snøflanken forbi toppen. Det var mulig å sette bra fester med støvlene i snøen. Etterat denne snøflanken var trygt passert var det ganske greit å fortsette videre opp til selve toppen der det ble et fantastisk utsyn over Hurrungane i det flotte været. Oppe kl 1620. GPS 6814522 437643. Grei retur samme vei. Kjørte til Jostedalen hotel for overnatting til søndagen.