Itnavárri (17.05.2013)  4

Written by Bekki (Rebekka Holmgaard)

Start point Tromsø S (40m)
Endpoint Tromsø S (40m)
Characteristic Snowshoe trip
Ascents Bønntuva (776m) 17.05.2013
Fløya (671m) 17.05.2013
Itnavárri (799m) 17.05.2013
Visits of other PBEs Steinbøhytta (542m) 17.05.2013
Værfløya Panorama Utsikt (642m) 17.05.2013 13:13
Over bruen fra Tromsøya til fastlandet. Storsteinen og Fløya til venstre, Tromsøya til høyre

Så kjem endelig den dag da jeg skulle få kjemme meg opp på Itnavàrri! 15 grader og skinnende sol, det føltes som årets første sommerdag, og været fortsatte å være greit hele dagen!

Jeg gjikk hjemmefra Tromsø sentrum over brua over til fastlandet og opp den nordvestre side av Fløya. Det er andre gang jeg går den veien opp fjellet og det er ikke noe jeg kan anbefalle vinterstid. Det tog ikke land tid før jeg blev nødt å ta trugene på dersom snøn/sluddet var skikkelig våt. Det var flott utsikt inn over Tromsdalen på veien opp, men jeg var ganske glad over å endelig kjemme meg opp på litt flattere land og ikke vare nødt å gå oppover på skrå lenger. Først fant jeg en snødekket Steinbøhytta, med snøfri sitteplass perfekt for en pause for å spise og drikke litt, før jeg kom meg opp på Fløya, den første topp på langs veien mot Itnavárri. Det er vanligtvis ikke noen problem å gå opp til Fløya bare med pigger unner skoene, men nå er truger et absolutt nødvendighet for ikke å falde ned en halv meter i snøn hvert skritt.

Steinbøhytta dekket av snø.

Så gjikk jeg videre mot den andre topp, Bønntuva. Selv om jeg har varet opp på Bønntuva tidligere, så var det faktisk den første gang jeg var der i dagslys og godt vær. Fortsatt veldig flott utsikt over Kvaløya, Tromsdalstinden og, for første gang kunne jeg se bortover mot målet mitt med turen: Itnavárri. Litt mer høydeforskjell en mellom Fløya og Bønntuva, men fortsatt flott å gå med trugene på. Det merkes godt at det er vår da jag ble nødt til å gå runt mange partier der snøn var helt vekk, og også fald ned gjennem snøn flere ganger til tross for trugene. Men ellers var det en enkel tur opp till dagens turmål og jeg gjikk til alle tre vardene på Itnavárri før jeg begynte å gå nedover mot Tromsdalen.

Oppe på Bønntuva
Den vestre varden på Itnavárri, med utsikt mot Malangshalvøya til venstre og Kvaløya til høyre.

Når jeg så var på vei ned var uhellet der og den høyre truge gjikk i stykker da en skrue på unnersiden falt av. Det tog selvsagt mye lenger tid å komme seg ned med kun en og en halv truge, men vel nede i Tromsdalen kunne jeg ta trugene av og gå veien tilbake til Tromsø S.