Rondane med topptur til Storronden (04.07.2009)

Written by siroho GSM

Rondvassbu (1,173m) 04.07.2009
Rondvatnet med Rondvassbu og Svartnuten og Vinjeronden bak

Rondane med Storronden og rundtur om Bjørnhollia

Første dag på denne turen var en av de lengste og mest strevsomme dagene jeg har opplevd og jeg måtte betale prisen. Vi startet hjemmefra kl 5 om morgenen, for å kjøre når det ikke var så veldig varmt, pga bikkja. Det ble stopp på Otta for å handle litt mat og deretter opp til Spranget. Da var klokka blitt over ett. Jeg leide meg sykkel og syklet inn til Rondvassbu. For en som ikke hadde syklet før i år var det heller en slitsom tur. Jeg måtte gå de fleste bakkene og sekken var ikke så god å sykle med. Framme ved Rondvassbu sjekket jeg inn, vi hadde bestilt hunderom så det var klart.

Sekken ble pakket om for tur til Storronden og jeg hadde nå 4,5 time på meg for å rekke middagen kl 19.00. Min kondis var ikke av de beste men det gikk jevnt og trutt oppover i solsteiken, det var varmt. Etter en stund innså jeg at jeg hadde alt for lite drikke med meg. Svetten rant og det var ikke et vindpust. Helt utrolig vær på en 2000-meters topp. Heldigvis lå det noen snøfonner som gav litt smeltevann da jeg skulle starte på den tyngste delen av ruta. Hvis det ikke hadde vært det, måtte jeg ha snudd. Oppe var det en flott utsikt og siden været var sånn fabelartig så var dette en helt unik opplevelse. Etter 15 minutter var det bare å sette opp farten for å komme seg ned igjen til middag. Det var godt jeg hadde med staver til å ta imot støt og avlaste knea. Jeg fulgte etter GPS-en som gav meg svar på når forventet retur var, og det lå ca 18:55. To minutter før middag ankom jeg Rondvassbu. Rett til middag. Festmiddag denne lørdagen med finnebiff.
Smakte meget bra.

Ut på kvelden kjente jeg kjøret og hodepinen melte sin ankomst. Jeg gikk og la meg, men den ville ikke slippe. Midt på natta var det ingen utveg, jeg måtte ut og kaste opp. Å sitte på utedo og kaste opp er ikke den store opplevelsen. Lurer på om jeg lærte noe, tror ikke det. Kommer sikker til å ta meg ut og gå over streken flere ganger. Det gjelder en topp og da gir jeg meg ikke.

Utsikt på tur opp mot Storronden mot bl.a Storsmeden og Veslesmeden
Utsikt mot Digerronden og det er bratt ned mot øst her opp
Utsikt mot Vinjeronden og Rondslottet
Toppvarden på Storronden

Dagen etter måtte jeg ta det med ro og Øyvind og Anjing tok en tur nordover og tok båten tilbake til Rondvassbu. Jeg ble med den første delen og gikk en tur oppom Jutulhogget.
Anjings første møte med bruer i fjellet, 1 år gammel

Hvordan gjør jeg dette da?
Nei, ikke slik
Vegen inn til Rondvassbu
Rondvassdalen med Digerronden og Midtronden
Styggebotn med Rondslottet og Vinjeronden
Rondvatnet med Svarthammaren
Båten kommer

Tredje dagen gikk vi Illmanndalen til Bjørnhollia. Tok oss en god rast ved noen småvann før det bar nedover til hytta. Litt utfordrende med hund på tunet på Bjørnhollia pga to geitekillinger som gikk løs. Det ble en nærkontakt og da fikk Anjing seg et skikkelig stang, så han holdt stort sett avstand til disse hjemmekjære stangende vesenene.

Avskjed med Rondvassbu etter to netter
Ved Illmanntjønnin
Nygjerringper på disse stangende vesenene

Siste dagen bestemte vi oss for å gå rett til Spranget fra Bjørnhollia. Det var en sti som var nedlagt, men det er jo lov å gå der for det. Vi forhørte oss også om at det ikke har rein i området, slik at vi ikke skulle forstyrre de. Det var meldt noe forferdelig regnskurer den dagen, spesielt kl 14. Vi gikk på, men kl 14 så skinte sola, så det varslet stemte ikke. Litt regn ble det på turen, men ikke så mye som var meldt. Siste delen bort til parkeringen var litt utfordrende pga ikke noe sti som var sammenhengende. Det bli litt hopp og sprett i myra, og litt bushing i vierkratt, men vi kom fram. Synd denne fine ruta er lagt ned, men det er vel for å ta vare på reinstammen i Rondane som er utsatt pga så mye folk i området hele døgnet. Bra de tar hensyn til reinen, og greit at de vet til enhver tid hvor den står slik at en kan unngå å forstyrre den.

Litt regn på starten av dagen
Snøbading er alltid topp
På tur til Spranget. Etter regnvær så blir det mange bekker små, her blir det mange fosser små
Det var her det var meldt ekstrem nedbør og så skinner sola
Sovepause

Vi pakka i bilen og kjørte ned til Otta for å finne oss noe å spise, det ble pizza, og da vi satt i bilene og spiste, så kom den skura som var meldt før om dagen. Jeg har aldri i mitt liv sett en slik skur før eller siden, selv om jeg har bodd i tropiske strøk. Godt vi satt inne i en bil og ikke var på fjellet uten muligheter for å komme oss unna. Han som lagde pizza hadde laget feil til oss, så da laget han en ny, men vi fikk også med oss den som var feil, så vi hadde pizza en stund.