Helt konge på Ranastonge! (27.04.2013)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Ranastongi (1,903m) 27.04.2013
Storebottegge (1,829m) 27.04.2013

Hadde opprinnelig 2k-planer ved Spiterstulen, men siden Flya var stengt, ble det ikke noen dårlig erstatning i dag i godværet.

Kjørte om morgenen til Hemsedal, hvor jeg la merke til toppene Veslehorn og Storehorn - de må jeg jammen opp på med tiden! Tok av noe etter sentrum mot Grøndalen, og videre vinterveien opp til Hydalsbommen (det var skiltet Harahornet.) 50 kr med kredittkort her, men jeg er i tvil om det var verdt det, siden vinterparkeringa var bare 700 m etterpå! Men å parkere nær bommen er ikke lett, så det blir fort lenger å gå - og noen høydemeter.

Flott blåswix-føre langs Vavatn, og det var først i brattene etterpå jeg tok på fellene. Perfekte forhold i dag, med 1-2 cm tørr snø oppå solid skare. Bare å tråkke seg til topps!

Varden og postkasse (med bok) sto ikke på høyeste punktet. Jammen flat og lang topp! Dette må være høyeste i Valdres utenom Jotunheimen. Skled så i retning Storebottegge, som skulle "plukkes" på samme turen. Dessverre var gnagsår på helene nok en gang i utvikling, og jeg hadde bare ett plaster med meg! Elle-melle hvilken hel? Må få gjort noe med dette snart!

Fellene kom på opp mot Storebottegge, hvor to snøskutere forsvant da jeg dukket opp. Pønsket litt på å ta med meg Rankonøse-toppene også, men ble "kurert" for ideen da jeg så at det var nær 5 km dit på gps-en. Sammen med gnagsårene var beslutningen grei: Nok for i dag.

Herlig og lang nedkjøring til Vavatn igjen, hvor jeg tok en dugelig pause i sola, og satt med bar overkropp for første gang i fjellet i år.

7t på tur.

Skitur

Snøforhold

Written by Valdresnatur 03.10.2013 14:33

Hei og takk for flott turbeskrivelse. Jeg er turleder i DNT Valdres og vi kommer til å legge denne turen til Ranastongi inn i april 2014. Har to spm, hvordan er terrengforholdene mtp snøskred på turen opp det du har gått. Og hvilken GPS med program bruker du få å få så fine kart/sporlogg.

Sv: Snøforhold

Written by Olepetter 03.10.2013 17:27

1) Ærlig talt husker jeg ikke dette så godt, men det var vel ingen steder med opp mot 30 grader helling, tror jeg, om vi ser bort fra omveien opp på Storebottegge.

2) Hmm. Kartene kommer opp automatisk her på PB, når jeg har lagret og lastet opp sporene som gpx-fil. Dette er all-round-formatet. Snakk evt med pb-ansvarlige... - og god tur!

Missing title

Written by Øyvindbr 28.04.2013 22:26

Håper ikke det er så ofte det er skutere der oppe!

Men det er et flott område det der ja! Vi så fra Hånosi at det så like fint ut der du var som hos oss. Jeg drømmer stadig om å gå Hestebotten rundt på ski, og da faller jeg selvsagt for fristelsen til å overnatte på en av toppene underveis. Ranastongi er jo et toppovernattingsminne også.

En sånn tur vil jeg gjerne kombinere med toppnatt på Buaknuppen rett over Kljådalen og Kljåen, husker den gjorde inntrykk på meg sett nedenfra for 20 år siden, den var så massiv og er jo dømt til å ha flott nærutsikt sjøl om 90-gradersstup mangler.

Sv:

Written by Olepetter 29.04.2013 07:52

Ja, det kan oppleves som litt nedtur hvis det ligger en eim av bensinlukt og eksos rundt toppvarden... Tror ikke det var tilfeldig at scooterne forsvant så fort jeg dukket opp under toppen.