Kneiff og Burgplatz (Luxembourg) (26.04.2013)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Ascents Kneiff (560m) 26.04.2013 14:40
Burgplatz (558m) 26.04.2013 15:00

NASJONSTOPPEN I LUXEMBOURG!

Etter en god lunch i restauranten ved Belgias nasjonstopp Signal de Botrange fortsatte Astrid og jeg til Luxembourg. Takket være god turbeskrivelse fra Olepetter (Ole-Petter Andersen) fra 7.7.2008 var vi godt forberedte på de to "nasjonstoppene" i landet - den offisielle Burgplatz med tårn (558 moh) og et høydedrag ca. 1 km lenger vest som heter Kneiff og rager hele 2 m høyere enn konkurrenten. Vi brukte også ca. 1 time fra Signal de Botrange til vi var i området med Luxembourgs høydepunkter. Vi kom først til

KNEIFF
Vi hadde lagt inn koordinatene på GPS-en og fikk satt fra oss bilen utenfor veikanten på en ganske så trafikkert vei litt nedenfor toppen. Det går faktisk en bra traktorvei så å si helt opp til toppen, og i ettertid kunne vi ha kjørt helt opp. Oppe på høydedraget ligger der en hvitmalt, liten stein med et EU-flagg som kanskje skal være en markering av topp-punktet. Men visuelt bedømt ligger høyeste punkt 20-30 m unna på toppen av en nysådd åker på samme GPS som oppgitt på PB (32U 288361 5560326). Siden det bare så vidt var begynt å spire i åkeren og ingen bonde var å se, gjennomførte vi begge to den dristige bestigningen av det absolutt høyeste punkt i Luxembourg!

Kneiff - høyeste punkt i Luxembourg ute på åkeren i bakgrunnen
Astrid besteg åkertoppen Kneiff med en viss skepsis...

BURGPLATZ
Dette stedet ligger ca 1 km lenger øst. Dette er også en jordhaug hvor det er reist et svært tårn ved foten av haugen. Alt var stengt da vi var der. Vi gikk opp på haugen og rundt tårnet og tok de obligatoriske bildene. GPS ved foten av tårnet: 32U 287423 5560850 likt det på PB.