Midtitinden (30.08.2008)  4

Written by Kjell1960 (Kjell Odding)

Start point Sagelva (7m)
Endpoint Sagelva (7m)
Ascents Midtitinden (1,058m) 30.08.2008

Denne fjelltoppen nådde jeg på andre forsøk. Første forsøk startet jeg litt seint på ettermiddagen og var i hele tatt litt usikker på hvor jeg skulle gå for å nå toppen. Deler av fjellet er preget av forholdsvis glatte bergflater med steinblokker som meget lett kan finne på å bevege seg. Da jeg hoppen fra en stein til en annen, begynte sistnevnte å skli men stoppet etter få centimeter - skummelt.
Jeg fant for så vidt en grei vei å gå etter hvert og hadde vel 100 meter igjen da jeg ble oppmerksom på at mørket var i anmarsj. Jeg valgte å snu og det er jeg glad for, for jeg kom meg ikke ned av fjellet før det var blitt helt mørkt.

Dagen etter startet jeg tidlig, fikk flott vær og da var det uproblematisk å ta seg opp. Det hører med til historien at på vei ned var det enda enklere å se hvor man egentlig skulle gått opp.

Fint fjell og god utsikt. På toppen er det rester etter militære installasjoner og en diger varde. I varden var det en merketang for å klippe i "fjelltoppsamlerkortet". Toppen anbefales - god tur.