Fanaråken (22.07.2007)

Nørdstedalseter (938m) 22.07.2007
Sognefjellshytta (1,420m) 22.07.2007

Fanaråken

Denne turen hadde jeg drømt om en stund, men jeg ville ha fint vær hvis jeg skulle gå dit. Vi hadde vært fire på tur i Jotunheimen og været hadde vært dårlig hele tiden, med tåke som hang langt ned over fjellsidene.
Etter turen så lå jeg litt på været. Jeg skulle videre til Lom etter noen dager så hadde mulighet til å prøve å komme meg på Fanaråken i mellomtiden.
Jeg kjørte en tur om til Nørdstedalseter og overnattet der. Dagen etter gikk jeg en tur mot Sognefjellshytta. Etter turen kjørte jeg ned igjen og opp til Sognefjellshytta og overnattet der. Det så ut som det ville komme et fint værvindu om to dager, da satset jeg på det og ville gå opp til Fanaråken i tåke dagen etter. Jeg meldte meg på breføring kvelden før, spise god middag og la meg.

Neste dag yra det litt, men stort sett opphold. Jeg gikk inn til brefronten sammen med mange andre som også skulle opp til Fanaråken over Fanaråkbreen. Det var en del barnefamilier, så vi ble et langt taulag den dagen. De to breførerne kom ned fra Fannarråkhytta, bant oss inn og vi gikk i gang oppover. Fint tempo, tok god pause, men så begynte de virkelig store stigningene. Til slutt gikk det mer eller mindre rett opp i snøen med trinn satt i snø. Breføreren la ut et tau som vi kunne holde oss i og så gikk vi samlet opp. Jeg var egentlig glad at det var tåke for da så vi ikke hvor bratt det var. Siste delen var det måket gjennom en skavl slik at vi kom inn på fjellet. Denne ruta blir ikke brukt i dag pga breen har smeltet.

På turen opp var det en barnefamilie på 5 med to hunder, en satt i ryggsekken og en gikk ved siden av. Helt utrolig hva disse breførerene fikk opp. De hadde heller ikke med seg noe utstyr utenom sekken til å bære hunden og klærne de gikk i. De hadde nok tenkt seg ned igjen i løpet av dagen, men det klarte de ikke, så de måtte også overnatte.

Da vi kom opp fortsatte vi oppover og inn på stien fra Skogadalsbøen. Det var tåke, skikkelig tåke og så vind, skikkelig vind, så ille at jeg måtte ta meg for for å ikke blåse sideveis bortetter stien. Jeg gikk på og kom fram til hytta, så ikke et mennenske på turen i tåka, så jeg lurte på hvor de andre var, men de var visst bak, jeg kom først fram.

Det ble seng på stor sovesal som alle som sover her oppe sover. Så var det klar for middag, kjøttkaker som smakte mega godt. Liten plass i stua/spiserommet med så mange, men med litt lirking og tilpassing får vi alle plass om noen litt vel innelåst. Da vi sitter der og spiser så kommer det et rop fra en, SE UT, det letter, og alle prøver etter beste evne å komme bort til et vindu. Yess skyene letter og vi kan se mot Horrungene, selv om det fortsatt hang en liten skydott på Storen. Etter middag var det ut og se seg om, helt magisk å få oppleve å stå på Norges tak i finvær.

Dagen etter er det fortsatt fint og det blir en flott tur ned til Turtagrø og buss opp igjen til Sognefjellshytta.