Mannslagarnuten (07.04.2013)

Written by Pål (Pål Berglund)

Ascents Mannslagarnuten (1,074m) 07.04.2013

Søndag morgen duret Morten og jeg ivei på stille veier fra Skien mot Kviteseid og Mannslagarnuten. Vi tok av rett ved Kvitsund gymnas og opp mot Kleivstaul. Her kom vi ikke langt før det sto et skilt med privat vei. Men tanken på å spare et par hundre høydemeter gjorde at jeg ringte på huset nærmest veien og hørte om det var greit å kjøre opp. Joda det gikk kjempefint, vi fikk til og med låne nøkkel til bommen som står litt lengre opp i bakken. Etter et par svinger sto bilen plutselig på blank is og der satt vi. Planen var nå å slippe seg sakte tilbake på fast grus, men det hele holdt på og ende skikkelig ille. Jeg fikk det ene bakhjulet på utsiden av veien og der gikk det stupbratt ned. Heldigvis stoppet bilen kun med det ene hjulet hengende på utsiden av kanten. Vi var rimelig sikre på at dette ville ende nede i ura og pustet lettet ut. Bilen sto nå nesten på tvers av veien, men tilslutt fikk vi vridd bilen rundt med nesa ned bakken og kjørte ned på sikker grunn. Så vi sparte ikke så mange høydemeter allikevel. Herfra måtte vi bære skiene til enden av veien, deretter var det ski og feller som gjaldt. Først når vi kom opp til Kovstaulmyri kunne vi se ryggen opp mot Mannslagernuten. Her ble den liten rast i vårsola. Opp ryggen mot toppen var det flere ski og skuterspor som gjorde turen opp litt enklere. Vel oppe på kanten ved tusen meter er det ca 2 km til selve topppunktet. Turen ned gikk samme vei som opp og fellene forble på som bremser ned kneikene. En etterlengtet topp er besteget, og det i et fantastisk vær!