Langtur i Jotunheimen (08.04.2013)  5

Written by alexw (Alex) GSM

Start point Tyin sydenden (1,090m)
Endpoint Beitostølen (900m)
Visits of other PBEs Yksendalsbu (1,050m) 08.04.2013

Langtur på fjellski i Jotunheimen med FA. Fire dager og tre teltovernattinger.

Solnedgang den første dagen på Steinbusjøen. En iskald natt venter med ned til 25 minusgrader!

Etapper

Mandag 8. april 2013

Tyin sydenden (krysset mellom Tyinvegen (FV 53) og Eidsbugardvegen (FV 252) - Øyangen/Steinbusjøen (7 km)
Været: Sol fra skyfri himmel og vindstille.

Hele FA (16 elever), Aashild (stipendiat) og Line (lærer) kjørte opp fra folkehøyskolen på Leira til fjells i to minibusser mandag etter lunsj. Det var nydelig vær og alle var i godt humør. Vi kjørte E16 forbi Vang, Vangmjøse og opp til Tyinkrysset der vi tok av til høyre oppover FV 53 mot Tyin. Bussene satte oss av ved sydenden av Tyinvatnet der et stort nybygget leilighetsbygg står plassert i vannkanten. Da vi gikk ut av bilene og vi lempet av bagasjen, oppdaget plutselig en av elevene, luckylive (Live Selnes), at hun hadde glemt skiene nede på skolen. Line (lærer) var fast bestemt på at ingen kunne gå denne turen uten ski på benene. Det ble dermed besluttet at noen fra skolen måtte komme og levere skiene til Live. Heldigvis var Torhild og Jonas (begge stipendiater) tilgjengelige og kjørte opp til fjells med Lives ski i bagasjen. Avgangen på den lange fjellskituren ble dermed litt utsatt, men vi koste oss likevel i leilighetsveggen ved Tyin og nøt finværet i omkring to timer.

Da klokken ble ca. 15.30 var alle klare til å gå mot kveldens camp-plass som opprinnelig skulle være ved Langenes. Vi begynte å gå østover på den beltebil-kjørte og vinterstengte bilveien FV 252 mot Eidsbugarden omlag en kilometer før vi satte kursen bratt oppover til Såteskard mellom Målegge og Kvannegrøberget. Flere slet litt i de tunge bakkene, og spesielt tungt var det for de som bar pulk. De fikk med andre ord en brå start. Mange tok av seg skiene og gikk heller til fots opp de bratteste partiene på en scooterkjørt trasé opp til skaret. Spesielt Chris slet en del fordi han hadde en stappfull 110 literssekk og bar en tung pulk samt at han hadde gått Mugnetinden i går. En fra hvert teltlag hadde ansvaret for pulken hver dag, og vi byttet på hvem som skulle bære den.

Vel oppe og forbi skaret fikk vi en nydelig utsikt innover Gjendealpene, mange store og spisse tinder å skimte der inne. Vi krysset Øyangen og fant oss en passende camp-plass på odden nordvest for Stornakken i nærheten av der det ligger en liten hytte. Det begynte raskt å bli kaldt, så vi jobbet på spreng for å få satt opp teltet, gravd kuldegrop, lagd ute-toalett og satt på primusen for matlaging. Denne kvelden ble det hamburgere på menyen. Det smakte godt, og det virket som om mange var sultne på dette tidspunktet. Etter et raskt og effektivt måltid gikk alle etterhvert inn i teltene og la seg til sengs i soveposene sine.

Tirsdag 9. april 2013

Øyangen/Steinbusjøen - Yksendalsbu (13 km)
Været: Sol fra skyfri himmel og vindstille.

Etter en meget kald natt med temperaturer ned under -20 grader, stod vi opp i 8-tiden til like flott vintervær som dagen i forveien. Denne morgenen lå det et svakt tåkelag over Steinbusjøen, men solen varmet raskt og brant skyene vekk. Chris, som hadde en tung fysisk dag i går, var ikke i form denne morgenen. Han følte seg slapp og uggen i kroppen, og hadde som egen avgjørelse bestemt seg for å avbryte turen og returnere tilbake til Tyin. Aashild (stipendiat) ble med han tilbake til parkeringsplassen mens vi andre fortsatte ferden videre ca. kl. 10.

Solen varmet mer og mer etterhvert som vi gikk og alle ble gradvis litt varmere i kroppen. Vi krysset Steinbusjøen på tvers og satte kursen nordøstover forbi Steinbue og videre inn i Yksndalen. Vi tok en god lunsjpause i vestenden av dalen, rett nord for Haldorshovda (1407 m.o.h.). Vi var totalt fem teltlag, og hver dag hadde et teltlag ansvar for orienteringen av ruten videre. Line (lærer) sa det var viktig å være obs på utløpsområder (m.t.p. skred) og usikker is, men slik forholdene var nå var det meste relativt sikkert. Ved inngangen til Yksndalen kom vi inn på en merket og scooterkjørt løype som vi skulle følge forbi Yksendalsbu og videre over Olefjorden til Ole. Det var litt lunere inne i dalen enn det var ute på den åpne Steinbusjøen vi hadde krysset tidligere i dag.

Omkring kl. 15 var vi fremme ved Yksendalsbu. Her fant vi oss en lun og fin levegg hvor vi tok en god pause. Solen varmet godt her og det var rene påskestemningen! Det ble besluttet etter et flertall i klassen at vi skulle campe her. Teltene ble satt opp, og maten kunne nytes like før solen gikk ned og kulden kom sigende inn gjennom dalen. I dag hadde min teltgruppe mexicansk gryterett og ris. Kuldegropen vår hadde denne natten en dybde på hele 1,5 meter (litt i det laveste laget), men dette gav oss en meget god takhøyde inne i teltet. Natten gjennom sov vi godt alle sammen og det var betydelig mildere enn forrige natt.

Onsdag 10. april 2013

Yksendalsbu - Skorlii (16 km)
Været: Startet med sol fra skyfri himmel og vindstille, men skyet mer til sydfra utover ettermiddagen og til kvelden begynte det å snø samt at vinden økte til lett bris.

Vi stod opp i 8-tiden i dag også til det samme godværet. Kulden var ikke like hard på kroppen denne morgenen som i går, og vi kjente godt at solen kom til å varme utover dagen. Alle var klare 9.30 til avgang, og denne formiddagen var det min teltgruppes tur til lede troppen. Vi fortsatte å følge den merkede scooterløypen østover, ut av Yksndalen, over Olefjorden og bort til Ole som ligger i østenden av vannet. Løypen gikk først på nordsiden av Yksnin, så på sørsiden av Skjetnin og etterpå rett over Olefjorden. Det ble en behagelig og fin lunsjpause i en levegg formet av isen halvveis, midt ute på Olefjorden.

Da vi kom til Ole, skyet det mer til sydfra og solen ble etterhvert svakere og mer bortgjemt bak et tynt slørete skylag. Planen videre var å gå østover på den merkede og scooterkjørte løypen mot Bygdin og Sameleiren, krysse bilveien FV 51 og campe ved Veslefjorden ved Vinstrevatnet, men siden det var meldt en del vind i morgen tidlig samt snøvær, besluttet vi oss for å campe et lavere og langt lunere sted. Resultatet ble å gå sydover, ned mot Fleinsendin og campe i bjørkeskogen ved Skorlitjerni. Her møtte vi på et par tunge motbakker opp fra Olefjorden, og mange av oss ble svette og måtte kle av seg litt klær. Spesielt tungt var det for de som bar pulk, men som en gruppe på tur hjalp vi hverandre med å dytte pulkene opp motbakkene. Etter en kort pustepause på toppen av bakkene, satte vi utfor noen herlige nedkjøringer ned mot Seksin og Sleipestølen før vi kom ut på Fleinsendin.

Vi fulgte vannkanten sydøstover på Fleinsendin, inn Sandvike og ned på Skorlitjerni. Her fant vi oss en fin og gjennomgående flat og svakt skrånende camp-plass. Været var nå blitt omtrent overskyet, men det var godt og lunt og fint nede i fjellbjørkeskogen. Teltene ble satt opp og maten gjort klar. I dag stod det pasta og tortelini på menyen for min teltgruppes del. Det var ikke spesielt smakfullt, men helt ok. Etter middag begynte det plutselig å snø og skyene tettet igjen utsikten mot fjellene. Så gikk vi hver og en inn i teltene vår og la oss til en god og lang natts søvn.

Torsdag 11. april 2013

Skorlii - Beitostølen (9 km)
Været: Snø, -5 grader og svak vind fra syd-sydøst.

Natten hadde vært behagelig, ca. -7 grader. Alle var nå klare til den siste etappen av langturen bort til Beitostølen. Avreise ble kl. 9, og jeg fikk lede gruppen frem mot Beitostølen. Det var lett snøvær og fin utetemperatur, og faktisk det første ordentlige snøfallet på over en måned. Tydelig at det uvanlige lange påskefinværsperioden er over. Det gikk litt trått i skiløypene bort til sentrum, og vi var fremme ca. kl. 11.30. Vi tok oss alle sammen en tur inn på Spar-butikken der det var 10-kronersmarked på flere varer. Stian (assisterende rektor) kom og hentet oss en times tid etterpå, og han kjørte oss med minibussen ned igjen til Leira etter en flott firedagerstur i villeste Jotunheimen.

Takk for turen!

Bilder

Tidlig morgen på teltplassen vår mellom Øyangen og Steinbusjøen. Vi har lagt bak oss en iskald natt med temperaturer ned i -25 grader.
På vei innover Yksendalen vestfra på merket scooterkjørt løype i nydelig vær.
Kart over ruten markert med blått. De rød punktene på ruten er teltplassene.