Kjøvskartinden - Nesset, Rauma (05.04.2013)  6

Written by otto (Otto Lund) GSM

Start point Ytre Kavli (150m)
Characteristic Ski trip
Ascents Kjøvskartinden (1,552m) 05.04.2013
Storaksla (626m) 05.04.2013

Norges største pf-topper
5.4.2013

BRATT VÅRSKITUR VED ISFJORDEN
Romsdalen og Rauma kommune er kjent for sine dype daler, vakre fosser og mektige fjell. Her finnes spektakulære fjelltopper som Store Venjetind, Romsdalshorn, Store Trolltinden, Bispen, Kongen og Dronninga. Nesten like imponerende er fjella rundt Isfjorden med Kyrkjetaket, Kjøvskartinden og Juratinden som de mest kjente. Store deler av kommunen består av fjellområder som strekker seg mot Eikesdalsfjella i øst og Tafjordfjella i sør. Mer enn halvparten av kommunens areal ligger høyere enn 900 moh., men det finnes også flere eksotiske steder langs kysten. Vi har flittig besøkt området rundt Isfjorden når vårværet siger innover fjordene og smeltevannet renner i strie strømmer. Vårskiturer til Kyrkjetaket og Kjøvskartinden er populære turer, og disse toppene er velegnet for bratt skikjøring.
Med skiutstyret i bilen dro vi tidlig fra Oppdal og ankom Rauma tre timer senere. Vi svingte av riksvei 64 ved Isfjorden og fulgte skilting mot Måsvassbu. Fra avgiftsbommen ved Romsdal Lodge kjørte vi opp gjennom skogen til parkeringsplassen på Ytre Kavli. I perfekt turvær fulgte vi preparerte skispor langs veien sør for Steinberget til idylliske Kavlisetra. Setergrenda består av flere små hytter, som i dag blir benyttet som fritidsboliger. Vi fortsatte i slakt og lettgått terreng til foten av den høyreiste Kjøvskartinden. Foran oss hadde fire ivrige tyskere, som tråkket spor i nysnøen, som var kommet to dager tidligere. Vi roet litt ned på tempoet og benyttet fordelen av å ligge sist i sporet. Fra Kavlisetra er det 1000 sugende høydemeter opp den bratte og markerte sørryggen til Kjøvskartinden (1552 moh.). På toppen var det blikkstille denne dagen, og det var en imponerende utsikt over Isfjorden og mot Romsdalens spenstige tinder. Ved varden er det en kasse med ei bok hvor vi skrev oss inn som besøkende nummer fem og seks denne dagen. Tyskerne hadde vært på nabotoppen Kyrkjetaket dagen før og var mektig imponerte over området og disse to kremtoppene. Litt fotografering måtte til før de ga seg i kast med en heftig nedkjøring i puddersnø. Vi tok det derimot helt rolig på fjellskiene våre da vi skled ned sørflanken i store svinger og unngikk de bratteste partiene. Området kan til tider være utsatt for stor skredfare. Vi avsluttet med kaffe og medbrakt ostekake i solveggen på Kavlisetra. De tøffeste kombinerer turen til Kjøvskartinden med et besøk på nabotoppen Kyrkjetaket, men da venter nye 900 knusende høydemeter deg!
(Fra boka Norges beste kremtopper.).

STED: Nesset og Rauma kommuner i Møre og Romsdal
HØYDE: 1552 moh.
PRIMÆRFAKTOR: 710 m
UTGANGSPUNKT: Ytre Kavli 200 moh.