Trugetur på Osterøys tak i drømmevær! (01.04.2013)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Parkering Båtaleitet (352m)
Endpoint Samme (348m)
Visits of other PBEs Båtaleitet p-plass (350m) 01.04.2013 12:45
Raudskredvarden (686m) 01.04.2013 14:15

NYDELIG DAG PÅ OSTERØYS TAK

Flott vårdag i Bergen. Astrid og jeg dro avgårde til Osterøy over Osterøybroen til Bruvik og opp de bratte svingene til Båtskardet og Båtaleitet p-plass som ligger ca. 350 moh ved foten av Bruviknipa. En god del folk var ute i samme ærend som oss denne flotte vårdagen! Vi hadde vært usikre på valg av utstyr for dagen, men da det var relativt lite snø i lavlandet, satset vi på støvler med truger på sekken. Vi hadde ikke med ski, og angret vi på senere. Vi kunne følge bra tråkk i snøen nordøstover mot Skarvenipa. Like nord for denne kom vi til det flotte utsiktspunktet Raudskredvarden hvor det er satt opp en flott, stor varde.

Tilbakeblikk mot Bruviknipa
Raudskredvarden og utsikt mot Veafjorden og Stanghelle
Panorama mot Veafjorden, Stanghelle og Vaksdal-fjell

Utsikt bratt ned i Veafjorden øst for Osterøy og mot Stanghelle. Lunch pause her. Vi fortsatte nordover forbi Brunatjørna og Stemmetjørna. Her var det adskillig mer snø og flott skiføre!
Det ble etterhvert tungt å gå i den dype snøen hvor det også hadde samlet seg endel fonner, men vi strevet oss nå gradvis frem mot dagens hovedmål

Rispingen
Oppe der kl 1515. GPS 317469 6715538. Steinvarde og skilt. Flott utsikt over Osterøy!

På vei mot Rispingen. Savnet skiene!
På toppen av Rispingen. Foto: Astrid

Raudskredbruna
På vei tilbake stakk vi oppom denne vesle toppen og registrerte den på PB. GPS 317651 6714265.

På vei mot Raudskredbruna
Varden på Raudskredbruna

Fortsatt nydelig vær og fint trugeføre. Vi bestemte oss for å fortsett sørover langs østsiden av Osterøy der vi aldri hadde vært tidligere. Lettgått, småkupert terreng mellom småvann før det ble litt mer bakkete utover mot Olsnesnipa og spesielt lengst nord mot Olsnessåta.

Olsnesnipa
Fremme der kl 1751. Stor og flott varde. GPS 318364 6711415. Videre til dagens siste

Vi nærmer oss Olsnesnipa
Astrid på Olsnesnipa
Panorama fra Olsnesnipa. Vaksdal til venstre, Hananipa i bakgrunnen mot høyre

Olsnessåta
Her ute begynte det å bli bratt, spesielt mot øst og SØ. Trigmerke og steinvarde på GPS 318491 6710607. Nydelig utsikt!

Praktfull utsikt på Olsnessåta!
Panorama fra Olsnessåta. Fra venstre Vaksdal, Hananipa, Sørfjorden og Bruviknipa helt til høyre

Klokken var nå blitt 1830, og vi måtte komme oss tilbake til bilen. Til å begynne med kunne vi følge fotspor i snøen vestover og nedover mot utgangspunktet. Vi mistet imidlertid sporene da snøen forsvant, og måtte gå på GPS-kurs uten å finne noen sti siste halvdelen av returen fra Olsnesnipa. I skråningen ned mot Øyasætret ble det ganske så bratt med gjenliggende snø i nordhellingene. Etter endel strev kom vi oss med forsiktighet trygt ned langs snøskråninger til dalen SV for Øyasætre, og kunne følge sti i dalføret tilbake mot bilen, meget vel fornøyde etter en flott men endel lengre enn beregnet tur på Osterøys tak.