Gråhøa og Storhøa på langfredag (29.03.2013)

Written by repelo (Per Ole Nygaard) GSM

Ascents Veslehøa (1,186m) 29.03.2013
Søre Gråhøa (1,340m) 29.03.2013
Storhøa (1,455m) 29.03.2013
Øst 3 for Storhøa (1,310m) 29.03.2013

Skitur fra Strand fjellstue på langfredag sammen med Hans Thorvald. Litt dårlig skilting til å begynne med gjorde at vi rotet litt i starten. Havnet i det nye hyttefeltet, men da vi hadde tenkt å gå en rundtur, snudde vi og gikk sørover og kom fort på rett spor. Gode men litt isete spor, etterhvert som vi vant høydemeter ordentlig vinterføre i de maskinpreparerte skispor. Gikk forbi Storfjellsroa, setra til Dalbakken, og til Andreasbergkrysset, før vi fortsatte den flotte løypa mot Dalseter. Tok etter et par kilometer av fra denne og skrådde opp mot skaret mellom Gråhøa og Storhøa. Hadde vi visst at det litt lenger framme gikk preparert løype dit, hadde vi tatt den, siden det ikke var spesielt godt å gå med langrennsski utenom løypa på snaufjellet. Vel oppe i skaret gikk vi så opp på Gråhøa. Her var litt surt og kaldt, så det ble ikke lange stoppen. Ned igjen mot skaret mellom toppene måtte vi bære skiene et stykke på grunn av mye oppstikkende stein og vondt føre. Deretter raskt opp på Storhøa. Nå var været mye bedre, og det ble et ganske langvarig oppholdt, hvor alle de tre hovedtoppunktene ble besøkt. Fantastisk utsikt, selv om været var litt gråere enn de andre dagene i påska. På tur ned fra toppen måtte vi igjen bære skiene et kort stykke, før vi gikk over de tre østtoppene som alle er så vidt over 1300 moh, med den sørligste som den høyeste på 1310 moh. Til slutt gikk vi bort på Veslehøa på 1186 moh. Fra Veslehøa gikk vi tilbake til den før nevnte løypa til opp i skaret mellom toppene, og fortsatte denne meget bratt ned i Espedalen. Kom ned ved det nye hyttefeltet nord for Strand, og herfra i løypa vi hadde gått tidligere på dagen tilbake til Strand.
En flott tur, ca.16 km lang, men over 1000 høydemeter stigning.