Kvam: Rundtur over Haukåsfjellet (22.05.2024)

Written by Kjell51 (Kjell Øijorden) GSM

Start point Haukås (264m)
Endpoint Haukås (268m)
Ascents Haukåsfjellet (661m) 22.05.2024 12:01
Storlinuten (644m) 22.05.2024 12:17

En ny vri tur til Haukåsfjellet. Parkerte på Haukås og gikk ned til gården Sjusete. Gikk opp gjennom tunet og kom i snakk med en ung dame som bodde der. Sa at jeg hadde tenkt meg til Haukåsfjellet. Var ok å gå gjennom tunet og jeg fikk forklart hvor det var sti i begynnelsen av turen. Først på en grusvei opp til Svartavatnet der det er en hytte. Videre på sti / atv spor innover over et større myrparti. Derfra svak sti nordover og oppover lien. Jeg var nå ganske nærme den karakteristiske fjellpartiet Nipen som ligger i stupet ned mot Strandadalen. Bestemte meg for å prøve å ta en avstikker ned på toppen av Nipen. Først traff jeg på 2 små elvegjel som jeg slet med å komme over. På kanten der jeg skulle ned til Nipen mistet jeg motet da terrenget var uoversiktlig med mye brake og tettere skog. Ikke det lureste å fortsette ned der i lette sommerklær. Jeg snudde og fortsatte oppover ryggen til toppen på Haukåsfjellet i åpen skog nedre del. Dårlig med sti, litt dyretråkk enkelte steder men fint å gå.

en av bekkekløftene jeg passerte ved forsøket å går til Nipen
nærmer meg toppen, Tveitakvitingen bak
spesielt fjell frem på kanten mot Strandadalen
små tjern vest for toppen
varden sett fra vest
Haukåsfjellet
Storlinuten med Tveitakvitingen bak

Kom i snakk med en dame på toppen, hun lurte på hvor jeg kom i fra da hun så at jeg kom opp fra vest med stupet ned i Strandadalen bak meg. Forsto det slik at det ikke var vanlig å gå min rute opp, men turen kan fint anbefales. Jeg fortsatte ned motorvei-stien til Holdesetevegen og tilbake til turstart.