Skjækerdalshytta (13.05.2024)

Skrevet av FjellEggen (Jan Eggen) GSM

Kart
Andre besøkte PBE'er Skjækerdalshytta (385moh) 13.05.2024

Rett etter å ha passert den flotte og mektige Skjækerfossen, tar man av til venstre og følger god grusvei frem til snuplass ved Bynavollen. Her går det rødmerket sti helt frem til Skjækerdalshytta. Dette ble en lang, slitsom og ikke minst våt tur for min del. Det var endeløse myrer, og der hvor det var sti, der var det ikke spesielt mindre vått der heller. Fjellskoa holder ikke så godt ute vannet lenger, og uansett tror jeg nesten ikke nye fjellsko ville ha klart å holde seg tørre i dag. En del små og større elver må krysses. De største var det lagt ut bruer, men flere kom jeg meg så vidt over, etter å ha lett litt ovenfor og nedenfor der hvor man egentlig skulle krysse. Et sted var det ikke mulig, og det måtte vading til. På returen sparte jeg tid ved å rett og slett vade over med fjellskoa på. Det ble surkel surkel, de siste 5 km til bilen. Hytta var fin den, og ligger med skogen nesten helt inntil seg. Var så varm, at jeg oppholdt meg inne i hytta en times tid, for å kjøle meg ned litt. Det var deilig og kaldt inne i hytta. Brukte lang tid på denne turen. Hadde håpet på ca 7 t, men ble 9 t. Synes disse 23 km turene blir lengre og lengre.