Øyersfjell (13.05.2024)

Written by Arvid1965 (Arvid Nilsen) GSM

Ascents Øyersfjell (409m) 13.05.2024 08:46

Kjørte fra Drangedal mot Bostrak og svingte inn til venstre rett føre brua ved Tørnes. Kjørte 500 meter før jeg parkerte på jordet der jeg hadde planlagt å starte.
Har gruet og utsatt denne Ørsfjellet. 2 ting kan sies om den….BRATT og VANSKELIG terreng.

Det er tegnet inn flere traktorveier i området. Planen var å ta første til venstre oppe på jordet ved veien for så å gå på nordsiden av Rødåsen og over til Østre Fikkjedalskåtet, opp dette og deretter til toppen.

Oppe på jordet valgte jeg traktorveien som går sørover og passerte Rødsåsen på nordsiden. Fin vei som raskt gir høydemeter, problemet var at den gikk opp på vest av Steinknapp. Så jeg måtte finne en vei over til Østre Fikkjedalskåtet. Området nedenfor Steinknapp nesten uframkommelig på grunn av mye trevelt. Jeg ble derfor tvunget høyere opp og her var det da meget bratt. Etter en del klatring og klyving kom jeg opp, for å oppdage at det var 30 meter rett ned til Østre Fikkjedalskåtet. Gikk østover og fant en skorte hvor det gikk å komme ned. Vel nede var det 80 bratte høydemeter opp til toppunktet. Her var det lite utsikt.
Ned igjen til Østre Fikkjedalskåtet og valgte å følge denne nedover. Bratt bekkedal men lett å gå. Etter hvert ble det være med trefall på kryss og tvers. Kom på en gjengrodd traktorvei, som jeg fulgte ned til myra og gikk på venstre side ut til veien og tilbake til bilen.

Tur-retur 4 kilometer på 2 timer.
Aldri mer !!
Alternativer er fra Langemyrfjellet eller Fjerdingsmyrdalen. Bratt og vanskelig er det uansett.