Uverudfjellet (02.09.2023)

Ascents Uverudfjell (1,179m) 02.09.2023 09:00
Visits of other PBEs Eriksbu (945m) 02.09.2023 09:00
Uverudfjell

Uverudfjell stod for tur. Det var en av de gjenstående PF100-toppene i Flesberg. Været var strålende, så en tur på snaufjellet var på sin plass.
Jeg kjørte opp Juveliveien mot parkeringsplassen ved Butjønnsetra. Riktig så langt kjørte jeg ikke dog. Ved Lislevatnet satte jeg fra meg bilen og gikk videre.

Den første delen gikk på vei inn til Huka. Der var det over på sti, rødmerket mot Eriksbu. Ca. 4,5 kilometer var det inn til Eriksbu, med 150 meters stigning, så det var ingen bratt tur inn. Det var derimot en trivelig tur inn gjennom litt blandet vegetasjon og bunnforhold. En del myrer er det på vei inn, og de var ordentlig våte nå, etter det dårlige været som hadde vært. Heldigvis er det lagt ut godt med klopper.

På veien inn passerer man blant annet idylliske Søre Revlivatn, en fin plass å raste før man begir seg ut på de siste skikkelige motbakkene før Eriksbu.

Ubetjenet Eriksbu ble bare et mikrostopp for meg før jeg ga meg i vei på stien mot Sigridsbu. Den snor seg rundt Uverudfjell, så jeg kunne følge den et godt stykke opp før jeg måtte navigere på egen hånd det siste stykket mot toppen. Det høyeste punktet på Uverudfjell er ikke nødvendigvis det beste med tanke på utsikt. Det finnes en trigpunkttopp litt lenger nord som i mine øyne har bedre utsikt, all den tid du kan se ned mot dalen hvor Eriksbu ligger.

Ellers så er det flott utsikt fra Uverudfjell. I vest dominerer Gaustatoppen. I nord ligger Åklinuten og stopper utsynet videre. Rett foran Åklinuten ligger dalen med Åklitjønnan og Eriksbu.

Fra toppen hadde jeg god utsikt over mulige veier tilbake, så det endte med at jeg gikk rett ned lia til det østligste av Åklitjønnan og rundet det på østsiden og gikk opp til stien jeg hadde gått opp tidligere på dagen. Derfra var det bare å gå samme vei tilbake som der jeg hadde gått tidligere.